RSS

Den där himmelska matchningen…

04 Dec

…blev det inte så mycket med, tyvärr! Mina förväntningar kom lite på skam, faktiskt. Nathan Larsons Dewey Decimal var lite för  hårdkokt och för apokalyptisk för mig. Och trots att Dewey Decimal bor på stadsbiblioteket i New York och läser mycket böcker så är han mer än mördarmaskin än en boknörd. Men all läsning har gjort Dewey Decimal oerhört begåvad. Han talar flera språk och vet lite om allting. Han är en beläst actionhjälte med ett förflutet han inte alls minns. Ibland får han vissa minnesbilder, men är det äkta minnen eller bara såna som är inplanterade i hans hjärna?

Som läsare kastas du in i handlingen. Det New York som möter dig har drabbats av en Katastrof och Systemet styr obönhörligt de få överlevande. Dewey Decimal har rekryterats av distriktsåklagare Daniel Rosenblatt  i staden som skickar ut honom på olika uppdrag. Rosenblatt beskrivs som ”ett riktigt måndagsexemplar, en felstöpt betahanne i akut behov av en ordentlig uppsträckning.” Dewey Decimal lider av vissa tvångstankar. Han måste ständigt tvätta händerna med Purell™ och ta sina piller, som Rosenblatt portionerar ut med jämna mellanrum. Han reflekterar inte så mycket över sin livssituation förrän han får i uppdrag att likvidera Yakiv Shapsko. Det förändrar allting.

Jag gillar den svarta humorn i Dewey Decimal. Det är snabba puckar och hårda bud som gäller, rakt igenom. Visst innehåller den lite civilisationskritik. Bland annat konstateras det krasst att designprylar inte längre är så viktiga när det saknas mat och vatten. Jag skulle vilja veta mer om vad New York råkat ut för och vad Systemet är, men jag får läsa mellan raderna för att få reda på lite grann. Nathan Larson, som skrivit boken, är för övrigt den Nathan Larson. Ni vet, Nina Perssons make och bandkollega! Den kopplingen hade jag inte gjort innan jag började läsa författarinfon i fliken. Det gjorde läsningen extra kul eftersom jag gillar Nina Persson. För övrit kan nämnas att detta är den första delen av en planerad trilogi. Även om jag inte är helt knockad av Dewey Decimal har den sina poänger och jag kommer att hålla utkik efter fortsättningen.

Författare: Nathan Larson
Titel: Dewey Decimal
Förlag: Voltaire Publishing

 
1 kommentar

Publicerat av på 4 december, 2011 i Böcker, Humor, Spänning

 

Ett svar till “Den där himmelska matchningen…

  1. Bokomaten

    7 december, 2011 at 11:23

    Just det, den här hade jag helt glömt bort! När jag läste handlingen tänkte jag först att det bara MÅSTE vara bra och jag visste faktiskt att det var Nina persson-Nathan, men action.. nae… har insett att jag inte brukar gilla deckare som är för korthuggna och snabba.

     

Kommentera

