RSS

Vart tog den söta lilla flickan vägen

05 Dec

Minns ni den låten, med Just D? Den har fått utgöra titel för Åsa Lantz spänningsroman. På omslaget hyllas den i en massa blurb:ar och jämförs bland annat med Stieg Larssons trilogi. Det lovade gott!

Vi Vart tog den söta lilla flickan vägen i min privata bokcirkel (har en på jobbet också) och åsikterna om den gick i sär. Poängen sattes mellan 3 och 7 (på en 10-gradig skala), själv satte jag 4. Mitt låga betyg kan förklaras med att jag tyckte att den var ganska svårläst. Konstigt nog, eftersom det är ganska korta kapitel, mycket dialog och luftigt satt text. Jag hade svårt för att få grepp om personerna som figurerade i romanen och att hålla ordning på alla (stick)spår. Kanske börjar jag bli gammal? 😉

Huvudpersonen är Yi Young, en Lisbet Salander-look-a-like. Hon är dokumentärfilmare och har precis visat det första avsnittet av tre om de övergrepp hon råkat ut för. Hon har en affär med Anders, som är gift med en minister, Carin. Hon lever ett platoniskt förhållande med hennes kollega Ingemar, som har tre barn sen tidigare. Kvällen då det första programmet visas ramlar Ingemar ut genom ett stort panoramafönster av glas och slår ihjäl sig. Alla undrar hur det egentligen gick till. Var det en tragisk olycka? Självmord? Eller blev han knuffad? Till råga på allt försvinner Yi Young spårlöst.  Av olika anledningar blir det Viggo Sjöström, dramatiker och regissör vid Göteborgs stadsteater, som börjar luska i händelserna kring Young Li. Och  en helt annan värld öppnar sig för Viggo. En värld där profithungern styr och ett människoliv inte är heligt.

Boken blir nästan som en film, när man läser. Det är snabba scenbyten och mycket action. Egentligen är det en bra och intressant intrig. Det märks att Åsa Lantz är samhällsintresserad och att  hon har gjort en grundlig research. När man inte tycker om sättet den är skriven på (korthugget språk) och har svårt att hålla reda på alla detaljer, blir det lätt att man börjar störa sig på osannolika situationer. Till exempel som den att SVT skulle acceptera att sända en dokumentär de inte får titta på innan sändning. Eller hur Anders råkar få ihop det med en kvinna som har en viktig roll i hustrun Carins förflutna. I Göteborg. Vi skojade i bokcirkeln och sa att möjligtvis kan det hända i Säffle, men knappast troligt i Göteborg. Jag har också svårt att greppa Yi Young. Hon blir som en skuggfigur. Trots att hon står i centrum för berättelsen är hon undflyende. Vart tog den söta lilla flickan vägen är första delen i en serie och nyligen kom fortsättningen ut, Vår man i Shanghai, ut. Det är möjligt att man får veta mer om Yis bakgrund i den, men tyvärr kommer jag förmodligen aldrig läsa den.

Även Sladdertackans bokblogg och Bokbloggen har bloggat om den – vi tycker ganska lika!

Författare: Åsa Lantz
Titel: Vart tog den söta lilla flickan vägen
Förlag: Bonnier Pocket

 
2 kommentarer

Publicerat av på 5 december, 2011 i Böcker, Bokcirkel, Spänning

 

2 svar till “Vart tog den söta lilla flickan vägen

  1. Vicky

    5 december, 2011 at 10:13

    Jag blev nyfiken på denna boken när min italienska kompis visade mig att hon köpt den. På itlienska heter den La mente pericolosa delle donne vilket ju är ganska motsatt den svenska titeln – men det räckte för att väcka min nyfikenhet 🙂 Den hade bra driv men jag retade mig lite på att den försökte väva in så många samhällsfrågor (adoption för homosexuella, illegal invandring, maffia) – Det blev lite för mycket.

     
    • Fru E

      11 december, 2011 at 12:02

      Lite för mycket, ja. Och så undrar jag hur någon med så trasigt underliv kunde inleda en kärleksaffär med någon? Bland annat…

       

Kommentera

