RSS

Känner ni till Alain Mabanckou?

01 Jan

Ibland snubblar man över en bok som man absolut inte har några förväntningar på. Så var det när jag fick Black Bazar av Alain Mabanckou skickade till mig. Jag kände visserligen till författaren till namnet, men hade inte läst något av honom tidigare. Omslaget var förskräckligt, tyckte jag och när det stod på baksidan att det handlade om en kongolesisk sapeur i Paris blev jag än mer skeptisk. Nu efteråt är jag väldigt tacksam för att jag började läsa den! Det är en svidande rolig skildring av post-kolonismen och fördomar som frodas i ett mångkulturellt samhälle! Och författaren lyckas även sätta dit mig ordentligt (vill du veta hur så hör av dig, annars spoilar jag i onödan)!

”Redan på den tiden när min sambo och vår dotter fortfarande bodde här, bevakade monsieur Hippokrates oss genom sitt titthål så fort något hördes i trappan. Jag visste det eftersom jag kunde höra honom smyga bakom dörren medan han höll tillbaka sitt reptilliknande andning. Och när vår flicka hade fötts undrade han om jag hade fått trillingar eftersom ett enda barn väl inte kunde skrika som en hel spädbarnsavdelning på dagis. Och han gick och klagade hos vår hyresvärd över att det fanns afrikanska grupper som spred missämja i huset, som hade förvandlat huset till en tropisk metropol, som slaktade tuppar klockan fem på morgonen för att ta vara på blodet, som trummade nätterna igenom för att skicka kodade budskap till sina andar i bushen och kasta förbannelse över Frankrike. Att de där negerbollarna måste skickas tillbaka hem, annars tänkte han varken betala någon hyra eller någon skatt mer, att han skulle lämna in en anmälan på polisstationen i kvarteret, och att de där invandrarna, de borde förses med enkel biljett i ett chartrat plan även om det var den franska skattebetalaren som fick stå för repatrieringskostnaderna.”

Jag har också skrivit om boken på bokcirklar.se

Har ni läst Alain Mabanckou? Jag vill ha mer! Framförallt är jag nyfiken på Ett piggsvins memoarer. Någon som läst?

Författare: Alain Mabanckou
Titel: Black Bazar
Förlag: Weyler

 
5 kommentarer

Publicerat av på 1 januari, 2012 i Böcker, Bokcirklar.se, Humor, Rec.ex.

 

5 svar till “Känner ni till Alain Mabanckou?

  1. mimmimarie

    2 januari, 2012 at 06:34

    Jag har länge tänkt läsa Piggsvinet men inte kommit till skott.

     
  2. Ingrid

    2 januari, 2012 at 09:21

    Jag har läst hans ”Slut på kritan”- den kan jag rekommendera.

     
  3. Bokad

    2 januari, 2012 at 13:12

    🙂 Låter ju mycket bra som nästa bok!!

     
  4. Anna

    22 januari, 2012 at 17:30

    Slut på kritan och Piggsvinets memoarer är båda bra, Slut på Kritan lik Black Bazar och Piggsvinet lite annorlunda.

     
    • Fru E

      23 januari, 2012 at 20:24

      @Anna: Vad kul! Ska kolla om någon av dem finns i pocket, annars får det bli bibblan.

       

Kommentera

