RSS

Bokslut 2011

02 Jan

Förra året var jag lite besviken på antalet lästa böcker. Liksom många fellow-bokbloggare där ute så är jag alltid lite stressad över alla böcker jag aldrig kommer att hinna läsa. Därför är det viktigt att jag hinner läsa många under året! Och i år känner jag mig supernöjd! Jag har läst 106 stycken och lyssnat på 13 ljudböcker! Här är en samlad lista över alla titlar och författare. För enkelhetens skull så räknar jag med såväl ”vanliga” böcker som ljudböcker i min sammanställning. Och så skulle det kännas trist att göra åtskillnad på hur jag läst, det är ju inte alls relevant egentligen.

Kvinnliga/manliga författare: 67 st/54 st

Det är lite intressant. Förra året var det flest manliga författare. Konstigt nog kan jag räkna upp fler manliga författarfavoriter, rent generellt, än kvinnliga. Och ändå så är min känsla att jag föredrar kvinnliga. Eller så spelar det egentligen inte så stor roll för vilka böcker jag väljer att läsa. Jag hoppas att det är så.

Barn- och ungdomsböcker: 13 st.

Visst vet jag att det är svårt att skilja dessa från ”vuxenböcker” och flera är cross-over, men jag utgår från klassikfikationen titeln fått i den här sammanställningen. Förra året var antalet 11 st. så det är en liten ökning. Det är jag glad för.

Författare utanför Europa och Nordamerika: 4 st.

Fy. Till och med s ä m r e än förra året. Gömmer mig bakom skämskudden.

Facklitteratur: 5 st.

En mindre än 2010. Konstaterar krasst att facklitteratur inte är prioriterat. Vågar inte lova bot och bättring heller.

Klassiker: Inte en enda!

Jag hoppas på Strindberg-sug under 2012!

 
8 kommentarer

Publicerat av på 2 januari, 2012 i Böcker, Kuriosa

 

8 svar till “Bokslut 2011

  1. Bokomaten

    2 januari, 2012 at 11:52

    Oj! Jag tror itne jag rokar räkna efter! Har ingen aning om hur många det blev 2011. Ett antal fackböcker dock, men då räknar jag även in biografier juh. Lite av ett biografiår 2011 känns det som. Jag hoppas också på lite Strindbergsug under 2012. Något kommer jag nog läsa, men jag skulle föredra att springa på teater en massa tror jag. Strindberg är bäst på scen! Hoppas på många bra föreställningar i närheten.

     
  2. Hanneles bokparadis

    2 januari, 2012 at 14:12

    jag väljer gärna kvinnliga författare

     
  3. Evalinn

    2 januari, 2012 at 15:41

    Låter som ett härligt läsår! 🙂

     
  4. a-lo (the book pond)

    3 januari, 2012 at 11:56

    Strindberg verkar vara het nu, har läst på flera ställen om folk som vill läsa (om) honom.

    Över 100 böcker är ju otroligt bra! Själv läste jag blott 61, som du kanske såg, men jag får väl vara nöjd över det, considering..

     
  5. Emmas Bokhylla

    16 januari, 2012 at 16:00

    Hmm…det borde jag ocksa kolla, hur manga kvinnliga jag laste!

     
    • Fru E

      17 januari, 2012 at 18:30

      @Emma: Ja, det är onekligen väldigt kul med statistik. 🙂

       

Kommentera

