RSS

Philip Roth spårar ur… eller är det så här han är?

18 Jan

I En bok om dagens senaste julklappsbyte fick jag två böcker, varav den ena var The Humbling av Philip Roth. Philip Roth är en författare jag varit nyfiken på länge och som fanns med i min Boktolva 2011 (som jag just kom på att jag glömt att redovisa hur det gick). Glädjen – och nyfikenheten – var därför stor när min hemliga bokvän gav mig The Humbling!

Det här är en kortroman, endast 140 sidor lång. När jag läst ut den kan jag konstatera två saker: 1. Den innehåller fantastiskt mycket på så få sidor 2. Något mycket märkligt händer i den sista tredjedelen.

Men det börjar väldigt intressant. Huvudpersonen Simon Axler är i 60-årsåldern och är en framgångsrik skådespelare när han plötsligt drabbas av rampfeber. Eller snarare panikångest. Mitt under ett framträdande glömmer han plötsligt texten och han har ingen aning om vad det är han ska göra på scenen. Efter några sådana mardrömsupplevelser skriver han in sig på en psykiatrisk klinik för att komma till rätta med problemen. Under vistelsen lämnar hans fru in en skilsmässoansökan och när han många månader senare lämnar kliniken flyttar han ensam ut på landet. Skådespelarkarriären är för alltid över.

Där börjar han plötsligt umgås med en mycket yngre lesbisk kvinna, Pegeen, som är dotter till ett par vänner han och hans exfruhade när de var unga. Och från att ha varit en väldigt realistisk berättelse, så skruvas allting upp ordentligt. Simon och Pegeen inleder ett kärleksförhållande. Hennes lesbiska flickvän blir en förbittrad hämnerska. Grova sexscener och Simon som ska lära Pegeen att bli en riktig kvinna, här i betydelsen att kunna tillfredsställa sin man, gör läsupplevelsen riktigt sunkig. Och med passager som denna (ursäkta franskan!):

”At first she lost all her know-how up there and he had to guide with his two hands to give her the idea. ‘I don’t know what to do,’ Peegan said shyly. ‘You’re on a horse,’ Axler told her. ‘Ride it’. When he worked his thumb into her ass she sighed with pleasure and whispered, ‘Nobody’s ever put anything in there before’ (…)”

Och det kommer mera… Den begåvade, intellektuella Pegeen förvandlas för en stund till ett våp, som låter Simon Axler klä henne i dyrbara dräkter, lär henne gå i högklackat och skickar henne till salongen för att få en make-over. Det blir helt enkelt väldigt gubbsjukt och Simon Axler (Philip Roth?) framstår som en manschauvinistisk snuskgubbe! Det är knappt att jag klarar av att läsa ut den. Nu undrar jag förstås, är det här ett vanligt Philip Roth-drag eller ett tillfälligt hjärnsläpp från hans sida? Grejen är att jag ju gillade början och mitten med språket som tycktes noga utvalt och där orden sa så mycket mer än de tog plats. Det skulle jag gärna vilja ha mer av!

Författare: Philip Roth
Titel: The Humbling
Förlag: Vintage

 
4 kommentarer

Publicerat av på 18 januari, 2012 i Böcker

 

4 svar till “Philip Roth spårar ur… eller är det så här han är?

  1. Bokomaten

    18 januari, 2012 at 11:07

    Men GUD!?? Är han ironisk, eller? Jag har bara läst en bok av Roth tidigare men minns den inte alls som sådan. Guddsjuk, ja. Det var även den. Men inte sexistisk och så… smaklös. Minns att även jag var lite kluven, gillade språket och egentligen även handlingen liksom. Tror det var Envar som jag läste? Kan det stämma?

     
  2. Monika

    18 januari, 2012 at 17:42

    Jösses, det kan inte vara möjligt… *antecknar Philip Roth på inte-läsa listan*

     
    • Fru E

      21 januari, 2012 at 12:27

      @Bokomaten: Jag vet! nej, jag tror inte att han är ironisk! Gubbsjuk, snarare! Envar har jag hört mycket positivt om tidigare. Kanske borde testa den för att ge honom en chans till?
      @Monika: Nej, visst baxnar man? Det knäppa är att det här grova språket kommer så plötsligt!

       
  3. mimmimarie

    21 januari, 2012 at 17:56

    Jag har redan köpt min biljett men hoppas du kan komma med på samma tåg. Länken på din blogg för kontakt fungerar inte så jag vet inte hur jag ska komma i kontakt med dig. Min mejladress är mimmimarie[@]yahoo.se

     

Kommentera

