RSS

Jo Nesbø: Gengångare

25 Jan

GengångareGengångare är den senaste av Jo Nesbøs deckare om kriminalkommissarie Harry Hole. Harry Hole har alltid varit lite av en anti-hjälte: han väljer sina egna vägar (och retar därmed gallfeber på de flesta kolleger och chefer) och brottas med en rad personliga problem, däribland ett starkt sug efter alkohol. I de senaste böckerna har han putsat till sig lite och (nästan) blivit rumsren, på gott och ont. Jag gillar den hårda, smutsiga stilen han kört men inser att om han ska överleva så måste han få kontroll över sitt spritmissbruk. Idag utkommer den nionde boken om Harry Hole och när jag läste den så var det som att återse en kär gammal vän. För Harry Hole är en sån karl, man gärna har vid sin sida. Han är obrottsligt lojal mot de han älskar, men han är en brutal fiende till de han ogillar.

I Gengångare har Harry Hole just återvänt från Hongkong där han varit under de tre år som gått sedan Pansarhjärta. Han är ganska mager, men ändå vid god hälsa. Anledningen till att han återvänt till Oslo är för att träffa en 18-årig mördare som erkänt ett knarkmord. 18-åringen är ingen mindre än Oleg, hans älskade Rakels son som han inte sett på mycket länge. Mordet är en del i den brottsvåg som drabbat huvudstaden. Fiolin är en ny drog på marknaden. Inte lika dödlig som heroin, men betydligt mer beroendeframkallande. En knarkliga styr gatuförsäljningen med våldsamma metoder och ingen som vågar sticka upp mot dem går säker. Men Harry Hole väljer att gå till botten med mordet, främst för att han vill rentvå Oleg och därmed korsas hans vägar med drogkartellens.

Det är inte Jo Nesbøs allra starkaste Hole-deckare: den är lång – i vanlig ordning när det gäller dessa böcker – och bitvis dras tempot ner av alla förhören. Men upplösningen är oväntad och sånt älskar jag i deckare!  Nu hoppas jag att Jo  Nesbø snabbar sig på med att skriva den tionde. Jag är inte mätt än!

Författare: Jo  Nesbø
Titel: Gengångare
Förlag: Piratförlaget

 
9 kommentarer

Publicerat av på 25 januari, 2012 i Böcker, Deckare, Rec.ex.

 

9 svar till “Jo Nesbø: Gengångare

  1. enligt O

    25 januari, 2012 at 07:48

    Var väldigt besviken på Pansarhjörtat, men hoppas på den här. Lite tråkigt om den är seg bara…

     
    • Fru E

      25 januari, 2012 at 21:31

      @enligt O: Oj, tyckte du? Då blir det spännande att se vad du tycker om Gengångare? Vi kanske tycker helt olika!

       
  2. Vicky

    27 januari, 2012 at 13:28

    Jag är lite Hole trött efter att ha lyssnat på de flesta böckerna i bilen det senste halvåret. Mest har jag hängt upp mig på att formen är samma från bok till bok – fast det blir antagligen extra tydligt när jag läst dem i en följd .T ex att de firar det lösta brottet någonstans i mitten av boken, Hole själv håller sig i bakgrunden, för att sedan på egen hand jobba vidare och leda in polisen i jakten på den riktiga mördaren.
    Återstår hur länge det dröjer innan jag läser även Gengångare 🙂

     
    • Fru E

      27 januari, 2012 at 19:22

      @Vicky: Men du, är det inte så med de flesta författare och böcker, särskilt om samma personer? Jag har svårt att läsa för många böcker i rad av samma författare, av just den anledningen att man lätt genomskådar upplägget eftersom böcker av samma författare inte sällan påminner väldigt om varandra. Det var intressant det du skriver om att han följer samma dramaturgi i böckerna. Det är inget man lägger märke till när man läser en 1 gång/året, som jag gör. 🙂 Du får låta det gå lite tid, så är du snart redo för Hole igen! 🙂

       
  3. Vicky

    27 januari, 2012 at 22:46

    Du har helt rätt – och jag tror att det i synnerhet gäller för många deckarserier. Jag känner nu i efterhand att det var ett misstag att ta mig an Hole på detta sättet, att han inte fick en rättvis chans, men gjort är gjort… 🙂

     
  4. Ylva

    30 januari, 2012 at 14:46

    Vet du att han sjunder också?

     
    • Fru E

      2 februari, 2012 at 18:20

      Jag visste att han var med i ett band, men hade aldrig hört honom så tack för länken! 🙂

       
  5. Bokad

    10 februari, 2012 at 16:07

    Har sagt det….och säger det igen:
    Jag tycker Hole har tappat sin karaktär, sin starka personlighet. Nu är ha helt vanlig, tråkig, lika spännande som en höftledsoperation. Storyn funkar men personporträttet av Hole är slut. När han var nedsupen knarkare, sket i allt osv så var han en stark del av boken men nu…kommer inte ihåg honom. Så jag tycker Nesbo har förlorat sin karaktär det går utför tyvärr. Så blir det inte en riktigt stark förändring och skildring av huvudpersonen Hole så blir det inget mer Harry Hole för mig! ”Hade’ Hole”

     
    • Fru E

      18 februari, 2012 at 16:05

      ”Inget mer Harry Hole”?! Det är starka ord, Bokad!

       

Kommentera

