RSS

Skräck i natten

28 Jan

Oj, oj! Hajpen höll! Sönderkramade, tokälskade bloggfavoriten Generation loss var precis så mörk och spännande som förväntat! Ett litet aber är slutet, som jag tyckte att Elizabeth Hand kunde gjort lite mer av. Vanligtvis irriterar det mig när författare slarvar bort ett slut, men den trollbindande spänningen och krypande obehaget som följer mig genom hela läsningen är så uppfriskande att jag förbiser det för den här gången. Tro mig, slutet är inte alls dåligt. Jag hade bara velat ha lite mer.

Huvudpersonen Cassie Neary är en avdankad fotograf som hade sin storhetstid under 1970-talet då hon gav ut en fotobok med bilder av lik från olika brottsplatser. Nu arbetar hon på Strand (bokhandeln i N.Y), tar droger för att fungera och hoppas på en ny boom för hennes fotokarriär. Då ringer bekantingen Phil och säger att den legendariska, men numera folkskygga, fotografen Aphrodite som bor på en ö utanför Maine har sagt att hon är villig att låta sig intervjuas. Om Cassie Neary gör den.

Men intervjun blir förstås inte den återkomst på fotohimlen som Cassie önskat. Problemen börjar redan när hon kommer fram till hamnstaden alldeles för sent för att kunna ta sig över till ön. Hon blir tvungen att ta in på ett motell. Rumsgrannen visar sig vara en obehaglig typ med en sällsynt förmåga att dyka upp överallt. När Cassie vaknar på morgonen har motellägarens dotter försvunnit spårlöst. Och när hon väl kommer till Aphrodites hus, blir hon knappt insläppt.

Det är väldigt tacksamt att låta ett mysterium utspela sig på en isolerad ö. Om det dessutom finns ett religiöst kollektiv som flytt från ön av okända anledningar, en massa affischer om försvunna personer samt mystiska fotografier som dyker titt som tätt, så är det förstås inget som gör läsningen mindre obehaglig, tvärtom. Och det är just hur Elizabeth Hand med ganska enkla medel bygger upp känslan av skräck som imponerar på mig mest. Cassie Neary är inte heller en huvudperson som direkt vinner läsarens sympatier, men det gör det bara ännu bättre. Inte så lite påminner Generation loss mig om den formidabla Gillian Flynn  (Hallå, dags för en ny bok snart?!) vars romaner jag skrivit om här och här.

Elizabeth Hand vill jag defintivit läsa mer om och jag tackar Helena på Dark Places för all lovebombing som gjorde att jag helt enkelt var tvungen att läsa och se om jag också gillade. Svaret är JA. Men vilken Elizabeth Hand bör jag läsa härnäst?

Författare: Elizabeth Hand
Titel: Generation loss
Förlag: Harcourt Books

 
8 kommentarer

Publicerat av på 28 januari, 2012 i Böcker, Spänning

 

8 svar till “Skräck i natten

  1. Lingonhjärta

    29 januari, 2012 at 13:20

    Alltså det kliar så i klickfingrarna när det gäller den här boken. Hade det inte varit så att jag har totalt köpstopp hade jag köpt den på direkten. Jag har Walking the Moon liggande här dock som jag inte har läst än. Tänkte ha en Elizabeth Hand sommar 🙂

     
  2. Eli

    30 januari, 2012 at 15:10

    Den är underbar 🙂 Har inte läst någon mer dock, men tänkte göra så fort jag får tag på en! (har också totalt köpstopp…)

     
    • Fru E

      2 februari, 2012 at 18:24

      Men Eli, hur länge ska du ha köpstopp?! Jag tycker det låter helknäppt! 😉

       
  3. Bokomaten

    31 januari, 2012 at 12:30

    Alltså, du vet att det ÄR en ny Gillian Flynn på g om några veckor?=) Jag kommer okcås satsa på E H relativt snart.=)

     
    • Fru E

      2 februari, 2012 at 18:22

      Några veckor? Adlibris säger maj? Men hellre ett par veckor, f’ståss! 🙂 Jag har sett Dark Places-Helena med den på bild och blivit suktad. 🙂

       
      • Bokomaten

        6 februari, 2012 at 15:46

        Haha, ok, maj är inte några veckor.=) men SNART!

         
  4. a-lo (the book pond)

    31 januari, 2012 at 15:57

    Nu har jag ju köpstopp (eller i sanningens namn är det under uppluckrande..) och den här boken har ju dessutom, som du skriver, blivit så überhypad att jag inte riktigt fått det där suget efter den. Men nu känner jag att jag nog måste det ändå. Jag älskar ju egentligen bra skräckisar/deckare och då bör man ju läsa det bästa, eller hur?

     
    • Fru E

      2 februari, 2012 at 18:23

      Eller så lånar du? På biblioteket eller av mig? 🙂

       

Kommentera

