RSS

Debutant med en del kvar att lära

29 Jan

Johan & LouiseSent i höstas fick jag ett mail från Richard Nilsson, som bad mig läsa hans debutroman Johan & Louise. Jag tackade ja till erbjudandet, med reservation om att jag inte skulle hinna läsa den direkt. Jag blev helt enkelt nyfiken på Rickard Nilsson som person. Hans mail var väldigt trevligt. Richard Nilsson har lämnat finansvärlden för att ägna sig åt sitt skrivande och egentligen var det meningen att hans första roman skulle bli en rolig sådan, men det blev det inte. Johan & Louise kallas en ”psykologisk spänningsroman”. Romanen är utgiven på eget förlag.

Handlingen i korthet: Johan Cederlund liv är ganska perfekt. Han är gift och har två döttrar. Hans arbete i finansbranschen är lite tråkigt, men han tjänar bra och har många vänner. Det trygga livet omkullkastas när arbetskamraten och barndomsvännen mamma Louise hittas död, mördad av sin make. På ett oväntat sätt dras Johan in i tumultet när han plötsligt förstår att han kanske hade kunnat förhindra tragedin om han hade agerat på ett annat sätt på Louises brev.

Det finns många bitar jag gillar med Johan & Louise. Dialogerna, som jag själv tycker skulle vara svårt att få naturliga, känns autentiska. Richard Nilsson har ett bra driv i berättandet och en hel del formuleringar som jag gillar, t ex denna:

”Jag vet inte när han sa det. Jag vet inte ens OM han sa det. Känslan vid vårt senaste samtal var att det fanns något han ville säga. Något som var angeläget men där tidpunkten inte riktigt ville infinna sig för tillkännagivandet.”

Men ibland trasslar alla ingående beskrivningar till det och läsningen blir lite störd av dem. Det känns som om författaren har så många bra formuleringar han gärna vill få med, men att han borde ha sållat lite först. Att våga Kill your darlings! är inte dumt. Det största problemet för mig är dock att jag inte riktigt kan ta till mig själva storyn. Jag vill inte avslöja slutet, men den sista vändningen där känns inte trovärdig. Jag tycker också att Andreas försvinner lite i berättelsen. Lite tillbakablickar över deras vänskap genom åren hade varit önskvärt för att bättre förstå varför Louise kontaktade Johan.

Summa summarum, jag tycker att Johan & Louise är en god start, men tror att Richard Nilsson kan bättre. Helt klart är att han har både ambitionen och förmågan, men han behöver strama upp det lite. Inför nästa roman hoppas jag också att han hittar bättre korrekturläsare så att vi slipper onödiga språkfel.

Erikas bokprat har också bloggat om Johan & Louise.

Författare: Richard Nilsson
Titel: Johan & Louise
Förlag: Tre Bröder

 
2 kommentarer

Publicerat av på 29 januari, 2012 i Böcker, Rec.ex., Spänning

 

2 svar till “Debutant med en del kvar att lära

  1. Cecilia

    3 februari, 2012 at 04:50

    Spännande att läsa. Faktiskt aldrig hört talas om.

    Trevlig helg!

     
    • Fru E

      5 februari, 2012 at 11:33

      Det hade jag inte heller, innan mailet kom. Tack detsamma! 🙂

       

Kommentera

