RSS

Franskt sömnpiller

19 Feb

Jag älskade Sarahs nyckel, jag tyckte mycket om Bumerang men Tatiana de Rosnays senaste roman, Huset du älskade, är verkligen sövande. Jag kunde nästan skriva urtråkig, men den lilla, lilla behållningen med boken är just att den handlar om rivningen av Paris äldre bebyggelse i slutet av 18oo-talet under baron Haussmans ledning och det tycker jag faktiskt är riktigt intressant! Men storyn om änkan Rose Bazelet som ser tillbaka på sitt liv samtidigt som männen med släggarna rycker allt närmare, är ingen höjdare. Det är sentimentalt så det förslår och breven till den avlidne maken Armand är riktiga snyftare. Ändå är jag fullständigt oberörd. Och slutet, som jag inte ska avslöja här och därmed förta den gnutta spänning som finns, är precis så tramsigt som förväntat.

Nej, Huset du älskade gillade jag inte alls! (Du får gärna mitt ex, om du vill!)

Andra om romanen: Breakfast Bookclub, Bokomaten, SvD

Författare: Tatiana de Rosnay
Titel: Huset du älskade
Förlag: Sekwa

 
6 kommentarer

Publicerat av på 19 februari, 2012 i Böcker, Sorg

 

6 svar till “Franskt sömnpiller

  1. mimmimarie

    19 februari, 2012 at 17:58

    Ja, det klart jag vill ha den. Tack 🙂

     
    • Fru E

      19 februari, 2012 at 20:40

      Den är din, Marie! Maila din adress så skickar jag den i veckan. Du kommer säkert att gilla den! 😉

       
  2. Hellre barfota än boklös

    19 februari, 2012 at 18:18

    Jag tyckte väldigt mycket om den här boken! 🙂

     
    • Fru E

      19 februari, 2012 at 20:40

      Då blir jag förstås nyfiken på vad det var du tyckte så mycket om, mer exakt?

       
  3. a-lo (the book pond)

    20 februari, 2012 at 21:20

    Aj då. Ann-Sofie (BBC) var inte heller så till sig, minns jag. Köpte den här boken på bokmässan, enkom för omslagets skulle faktiskt så jag har inga som helst förväntningar på den. Eller nu är de ju ganska låga iofs 🙂

     
    • Fru E

      21 februari, 2012 at 17:33

      Jag tänkte skriva ”Oj, förlåt” men sen tänkte jag om. Det är ju egentligen bara bra med låga förväntningar. Chansen till att man blir positivt överraskad blir ju på så sätt större än risken att bli besviken.

       

Kommentera

