RSS

Kärringen mot strömmen – c’est moi!

27 Feb

Bara du finnsFör det är så jag känner mig efter att ha läst hyllningar, hejarop och tårfyllda inlägg om Jenny Holmbergs romandebut Bara du finns. Min nyfikenhet väcktes när jag fick ett utdrag i julkort av förlaget (Massolit) i mobilen när jag firade jul i Sälen. Jag tycker inte om att läsa stora textmängder på små mobilskärmar och brukar tröttna, men det var någonting som verkligen grep tag i mig när jag läste utdraget om en av bokens huvudpersoner, Anna. Direkt kände jag att det här är absolut en bok jag vill läsa vidare i!

Och så kom boken på posten (tack!) och jag började läsa. Och jag vet inte vad det var, men plötsligt så hade jag svårt att koncentrera mig. Jag läste fem-sex sidor i taget innan jag kom på andra saker jag ”måste” göra med en gång. Och så återvände jag till boken, bara för en kort stund innan jag var upp på fötterna igen. Och så där höll det på. Jag kom liksom aldrig in i texten, den grep inte tag i mig!

Men till slut gav jag mig sjutton på att ge den en chans och läste klart den med drygt hundra sidor i ett svep. Och egentligen tycker jag inte den är dålig, men jag tycker den känns o t r o l i g t tillrättalagd! Anna, som tar hand om sextonåringen Nike när hon förstår att han inte har det så lätt med sin alkoholiserade och våldsamma morsa, har ju ett eget mörker att brottas med. Och har ensamt ansvar för en liten son som inte har det så lätt i skolan. Ändå tvekar hon inte att ta sig an den här strulige tonårskillen och vips! så blir han värsta mönsterkillen! Han är förstås förälskad i Anna, men det ser inte hon. Ingen av hennes kolleger verkar heller se det problematiska i att bli fosterförälder till en elev och Annas föräldrar välkomnar den nye ”sonen” med öppna armar.

Olle, som flytt till England för att undkomna sin skuld, träffar den perfekta Evelyn, som finner sig i att bli illa behandlad, utnyttjad och bedragen. Hennes änglalika uppenbarelse kommer att ”rena” honom. Och mitt i allt detta finns Gud.

Dessa tre livsöden – Anna, Nike och Olle – är tätt sammanvävda med varandra. Bara dessa tre historier vore tillräckligt dramatiska, men författaren nöjer sig inte med mindre. Hon lägger därtill en mamma som nuddar vid gränsen för utbrändhet, en äldre bror till Nike blir också kär i Anna, Olles familj i Sverige är helt psyko… Ja, det finns romanstoff till en massa fler romaner här! Resultatet blir att det är lite too much av allting och jag har svårt att bli riktigt berörd. Om något så blir jag snarare i l l a berörd i så fall, eftersom jag tycker Anna begår ett slags övergrepp (faktiskt!).

Författare: Jenny Holmberg
Titel: Bara du finns
Förlag: Massolit

 
3 kommentarer

Publicerat av på 27 februari, 2012 i Böcker, Kärlek, Psykisk ohälsa, Rec.ex.

 

3 svar till “Kärringen mot strömmen – c’est moi!

  1. violen

    27 februari, 2012 at 22:25

    Jag sällar mig till viss del till dig FruE, jag har läst boken och förstår inte riktigt berömmet, läs här om du vill…

    http://violensboksida.bloggplatsen.se/2012/01/27/7183145-holmberg-jenny-bara-du-finns/

     
  2. Smutstiteln

    28 februari, 2012 at 20:38

    Boken ligger här hemma men har inte riktigt hittat lusten till att läsa den. Inte heller hjälper framsidan till att skapa nyfikenhet/läslust. Tror att jag hoppar den men tack för recensionen/varningen. 🙂

     
  3. a-lo (the book pond)

    28 februari, 2012 at 22:41

    Jag reagerade också på alla dessa historier som skulle berättas samtidigt och visst är det lite märkligt att Anna är så naiv, men jag blev känslosam av boken, det blev jag.

     

Kommentera

