RSS

Varning för moralpanik!

08 Mar

himlen-boerjar-haer_3D_beskuren.jpgOj! Har nyss avslutat Lina Arvidssons debutroman Det borde finnas regler och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka! Å ena sidan gillar jag den – tjejernas kaxighet, humorn i språket, glöden! – å andra sidan har jag skitsvårt för den – pratig! upprepningar! Dessutom får jag nästan klåda av att läsa om allt de gör. Herregud, dom är ju bara fjorton! Innerst inne inser jag att mina reaktioner hänger ihop med att jag har en dotter som fyller fjorton år om några veckor och att tänka sig henne i de här utsatta och stundtals farliga situationerna är o u t h ä r d l i g t.

Det borde finnas regler handlar om Mia och hennes bästis Mirjam och de är som sagt fjorton år, går i åttan in the middle of nowhere och drömmer om att börja estetisk på Hylliedahlsgymnasiet. De är varken barn eller vuxna och står verkligen med ett ben i varje värld. Mirjam är snygg, har stora bröst och en förmåga att få killars uppmärksamhet. Mia är mer grå, har tunt stripigt hår och alldeles för små bröst. Hon längtar efter att ha ngon att hångla med. Men Mia och Mirjam har i alla fall varann. Mirjam har också Per, en mycket äldre frånskild tvåbarnsfar. Givetvis är han en äckelgubbe som utnyttjar en ung tjej, men det ser inte förstås Mirjam. Mia förstår, men det är känsliga saker att prata med Mirjam om. Därför tar Mia hjälp av Karl, deras killkompis som är smartare än någon annan de känner. Så småningom dyker Vlad också upp i Mias liv. Han är sjutton, har egen lägenhet och spelar i ett band. Hur cool som helst? Men kan han se hur oerfaren Mia är? Det gäller förstås att inte vara alldeles för efterhängsen och jobbig.

Mia och Mirjams föräldrar finns där i bakgrunden. Mirjam bor i en stor familj där pappan jobbar väldigt mycket och mamman har fullt upp med småsyskonen. Mias mamma har en ny pojkvän, som (förstås) är alldeles hopplös. Mias pappa är periodare och går inte riktigt att lita på. Ingen av föräldrarna har förstås en aning om vad döttrarna sysslar med. Jag får inte så lite ont i magen av att tänka på det. Dom är ju så små fortfarande. Röka? Dricka sprit? Hångla med vem som? Ligga med äldre män? Skolka? Ja, ni förstår. Jag har förstås alldeles förträngt mina egna tonår… Därför blir det svettig läsning för en 35+ morsa som väser fram ”Det borde finnas regler, för fan!” mellan sammanbitna tänder.

Författare: Lina Arvidsson
Titel: Det borde finnas regler
Förlag: Gilla Böcker

 
4 kommentarer

Publicerat av på 8 mars, 2012 i Böcker, Humor, Kärlek, Rec.ex., Ungdomar

 

4 svar till “Varning för moralpanik!

  1. Bokomaten

    12 mars, 2012 at 15:06

    Jag är jättenyfiken på att läsa den här boken faktiskt, gillar debutanter!=) Däremot kan jag lugna dig med att även om det finns tjejer smo röker, dricker sprit och ligger med äldre killar i 14-årsåldern så är det nog så att ed allra flesta inte gör det men TROR att alla andra gör det och därför är nyfikna och gärna läser om det. För att de inte har så bra koll själv än.:) Kan man ju inbilla sig i alla fall…:)

     
    • Fru E

      12 mars, 2012 at 20:49

      Kloka Bokomaten, jag tar dig på orden! Jag tycker absolut att den hade sina förtjänster men hade som sagt vissa problem med att läsa den som vuxen… Ska bli intressant att höra vad du tycker!

       
  2. Bibliotekskatten

    13 mars, 2012 at 11:41

    Hmmm, håller på med den här just nu och känner mig lite lätt panikslagen över en del av sakerna tjejerna tar sig för. Jag har en son som är 14 och tänker att; herregud, är man en fullständig idiot? Har man inte en aning om vad de gör? Hjälp! Samtidigt så tänker jag lite som Bokomaten ovan, att de flesta gör INTE så här, men tror att ALLA ANDRA håller på. Hoppas jag i alla fall…

     
    • Fru E

      16 mars, 2012 at 10:01

      Precis, då förstår du hur jag menar! Jag tänker på hur lite mina föräldrar visste om vad jag hade för mig…

       

Kommentera

