RSS

Och var hör du hemma?

09 Mar

Anne Tyler fanns med i min Boktolva för förra året. Jag hann ju inte alls med så många som jag hade tänkt mig, men listan finns ju kvar och nu kan jag kryssa för ytterligare en författare som jag läst.

Det gäller att vara smart. Anne Tyler har funnits påmin mentala lista över författare-jag-är-väldigt-nyfiken-på sen jag gick på BHS (Bibliotekshögskolan i Borås, that is) och en av mina kursare överröste lovord över Anne Tyler och sa att jag bara mååååste läsa henne. För någon månad sen kom det ypperliga tillfället då min bokcirkel på jobbet skulle välja ny författare och jag föreslog Anne Tyler…

Nu har jag läst Och var hör du hemma? men blev inte imponerad. Stundtals är den alldeles lysande och väldigt intressant, men för det mesta är den mest en massa middagar och ältande. Två familjer möts på flygplatsen där de står samlade med släkt och vänner för att ta emot varsin dotter från Korea som de adopterat. Familjen Donaldson representerar den amerikanska livsstilen, familjen Yazdans är immigranter från Iran. De två är så olika två familjer kan bli men förenas av gemesamma erfarenheter. De blir vänner och möts varje år för att fira Ankomstdagen tillsammans. Det är dessa ”ankomstdagar” som skildras i boken och när ett nytt kapitel börjar har det gått ett år och en ny fest väntas. Därför blir det ganska tjatigt. Familjernas olika bakgrund visar sig naturligtvis i deras olika synsätt på livet och inte minst barnuppfostran. Mot slutet får läsaren följa Maryam lite mer. Maryam är det ena barnets farmor. Hon blev bortgift med en man i USA genom ett telefonsamtal och är idag änka. Hon är en stark kvinna, men varken amerikansk eller iransk. När man får följa hennes tankar om att vara invandrad så bränner berättelsen till, men tyvärr räcker det inte för att höja helheten.

Vi hade två titlar till som lästes i bokcirkeln, Djupandning och Påminnerskan men ingen av dem fick heller några applåder utan upplevdes också som ganska intetsägande. Så nu har jag läst Anne Tyler, men jag tror inte att det blir något mer av henne för min del.

Författare: Anne Tyler
Titel: Och var hör du hemma?
Förlag: Damm förlag

 
2 kommentarer

Publicerat av på 9 mars, 2012 i Böcker

 

2 svar till “Och var hör du hemma?

  1. a-lo (the book pond)

    9 mars, 2012 at 14:08

    Anne Tyler upptäckte jag i och med filmen Den tillfällige turisten. Gillade boken också, men sedan när jag fortsatte med Djupandning och Lapptäcksplaneten tog det stopp, jag förstod inte vad hon ville säga med böckerna, jag fastnade inte för karaktärerna. Kanske de ska ses som lågmälda kommentarer till det amerikanska samhället, men jag har inte heller gett mig på fler Anne Tyler tyvärr.

     
    • Fru E

      12 mars, 2012 at 20:50

      Just det, Lapptäcksplaneten finns väl också som film? Den tillfällige turisten har jag nog inte sett..?

       

Kommentera

