RSS

Nyfiken på Siri

16 Mar

Igår kväll var jag och lyssnade på Lena Einhorn när hon berättade om sin senaste roman Siri som handlar om August Strindbergs första hustru Siri von Essen. Lena Einhorn visade sig vara en otrolig berättare som trollband publiken med Siris historia i drygt en timme. Jag har inte läst romanen, men hade tänkt göra det. Nu tror jag att jag ska låna ljudboken och bara lyssna på de sista skivorna för Lena Einhorn berättade nästan allt om Siri igår, förutom vad som hände henne efter skilsmässan från Strindberg. Jag blev också sugen på att läsa Strindbergs En dåres försvarstal som ju handlar om deras äktenskap. Ett äktenskap som började i kärlek, men slutade i oförsonligt hat. Den var också en otrolig läsupplevelse för Lena Einhorn som menade att den var helt i klass med hennes upplevelse av att läsa Borta med vinden som fjortonåring. Det väcker juonekligen en viss nyfikenhet, eller hur?

 
4 kommentarer

Publicerat av på 16 mars, 2012 i Böcker, Författare IRL

 

4 svar till “Nyfiken på Siri

  1. Josefin

    18 mars, 2012 at 14:32

    Wow vad häftigt att få höra författaren berätta så där bra! Strindberg hör man ganska mycket om i år, han var till och med med i språktidningen!

     
    • Fru E

      18 mars, 2012 at 17:43

      Ja, Josefin, han är onekligen i ropet i år! Och det väcker faktiskt en del nyfikenhet. Jag har bara läst Röda rummet.

       
  2. Bokomaten

    20 mars, 2012 at 09:03

    Vet du, jag är nog mer nyfiken på Siri än på August. Tänkte på det efter att ha sett babel med deras August-hörna nu ett par gånger. Vad fick egentligen denna kvinna att vara tillsammans med denna mycket knepiga och inte så lite svartsjuka man?

     
    • Fru E

      20 mars, 2012 at 12:54

      Lena Einhorn berättade att även fast hon hade läst så mycket av och om Siri så var hon fortfarande undflyende och hon tyckte inte riktigt att hon känner henne. Om du är nyfiken på Siri så rekommenderar jag verkligen Einhorns roman, men gärna på ljudbok. En fantastisk berättare och ett gripande kvinnoliv!

       

Kommentera

