RSS

Helgläsning

18 Mar

Vad underbart det är att kunna försjunka i en bok en helg! Trots fotbollscuper så har jag haft gott om tid att ta det lugnt och kurera min förkylning from hell som aldrig verkar ge med sig. Fjärde helgen nu som jag inte är riktigt kry! Men så härligt att Känslan av död hade kommit till mig på biblioteket! Den har precis i dagarna kommit ut på svenska. Många bokbloggare (t ex Bokomaten, Boktok73, Dark Places) har ju redan läst den på engelska, men jag ville gärna läsa den på svenska eftersom jag har gjort det med de andra tre böckerna som Elly Griffiths skrivit om Ruth Galloway och Harry Nelson.

Ruth Galloway bokstavligen snubblar över ett lik den här gången. Hon är på det historiska Smith-museet i Norfolk för att närvara vid gravöppningen av en kista som man tror härbärgerar en medeltida biskop. Hon finner museiintendenten död vid kistan. kommissarie Harry Nelson kallas  snabbt till platsen och finner att den döde har mottagit en hel del hotbrev de senaste åren. Museet har en samling av människoben som en av den nuvarande ägaren, lord Smiths, förfäder tagit med sig från Australien. En grupp som kallar sig Eleginisterna kämpar för att återbörda dem till deras ursprung.

Ruth och Nelsons relation är fortsatt komplicerad. Nelsons hustru Michelle har ju förbjudit dem att ha någon som helst kontakt utanför yrkets vägnar. Det blir Ruth smärtsamt medveten om när hon får planera dotterns ettårskalas ensam. Harry Nelson brottas med hustruns humörsvängningar och verkar inte veta hur han någonsin ska kunna gottgöra henne efter det stora sveket. Cathbad är högst närvarande i även den här boken. Han har en märklig förmåga att dyka upp lite varstans. Dessutom flyttar en ny granne in i huset brevid Ruth. Är det verkligen en slump att han tillhör Australiens ursprungsbefolkning? Parallellt med utredningen kring museiintendentens död pågår en undersökning om den ökande knarksmugglingen i trakten. Ingen verkar veta något om detta. Till och med Nelsons tjallare tiger.

Myter, historia och vardag blandas friskt i Känslan av död. Den här gången inser jag, före Harry Nelson och hans kolleger, i alla fall delvis hur allting ligger till och känner mig riktigt smart. Annars är behållningen egentligen inte själva deckargåtan utan relationerna, tycker jag. Det är en mysig deckare, inte särskilt otäck och det enda jag stör mig på är att Elly Grifftiths visar en oroväckande tendens att låta serien utvecklas till New Age-flum. Lite av den varan köper jag gärna, men det måste ändå kännas trovärdigt. Nu är hon ute och tassar på förbjuden mark, i mina ögon, så låt oss hoppas att hon tar ett kliv tillbaka i nästa bok.

Författare: Elly Griffiths
Titel: Känslan av död Förlag: Minotaur

 
7 kommentarer

Publicerat av på 18 mars, 2012 i Böcker, Deckare

 

7 svar till “Helgläsning

  1. Erika

    18 mars, 2012 at 15:32

    Jag är ett stort fan av Ruth Galloway.

     
    • Fru E

      18 mars, 2012 at 17:44

      So am I! 🙂

       
  2. Monika

    18 mars, 2012 at 15:53

    Jag ska ju självklart läsa även den här boken, men jag har fortfarande inte läst Huset vid havets slut.

     
    • Fru E

      18 mars, 2012 at 17:45

      Skynda, skynda! 🙂

       
  3. Bokomaten

    20 mars, 2012 at 09:00

    ja, men precis så där kände jag också. Jag gillar fortfarande karaktärerna, miljöerna men oroas inte så lite av det här new age-religiösa inslaget som jag inte alls köpte rakt av. Hoppas inte det håller i sig till nästa…

     
    • Fru E

      20 mars, 2012 at 12:56

      Jag tyckte framförallt att det känns som ett billigt knep när författare blandar in en massa övernaturligt för att driva berättelsen framåt. Vill inte tro det om Elly Griffiths, men hon måste skärpa sig i så fall till nästa bok… som jag förstås kommer att läsa så fort den kommer på svenska, trots allt! 🙂

       

Kommentera

