RSS

Livet är hårt mot dom hårda

19 Mar

Tabula Rasa HotelsTabula Rasa Hotels är Jonas Joelssons debutroman. Det är spännande med debutanter, tycker jag, och det finns alltid en gnutta oro innan man läser (med öronen i det här fallet) att det inte ska vara bra. Glädjande nog – den här gången är det det!

Jonas Joelsson har skrivit en mycket obehaglig och tankeväckande bok. Huvudpersonen heter David Skoglund och han är i reklmabranschen. Han är killen som kommer och går som han vill lite på jobbet, så länge han levererar är han outstanding och briljant. Givetvis har han gott om cash och en riktig festprisse. Han är singel, bor i innerstan och ser till att få sig ett ligg när han behöver. Det vill säga, sådan är David Skoglund före.

Efter händer något. David Skoglund är inte längre killen som alla lyssnar till. Vem han är vet han knappt ens själv. Vilsen och trasig söker han efter något eller kanske någon och tvingas ta konsekvenserna av sina tidigare handlingar. Något fruktansvärt har hänt. Vilken roll spelar Tabula Rasa Hotels?

Boken är uppbyggd i ett före och ett efter. Ibland är det lite svårt att hålla i sär i vilken tidsperspektiv man befinner sig, men jag tror att det är mest problematisk om man, som jag gjorde, lyssnar på boken. Ibland stängde jag av mitt i (förstås) och när jag fortsatte lyssna hade jag lite svårt att orientera mig. Jag tror inte man har samma problem om man läser boken. Då kan man ju bläddra bakåt och skumläsa lite av det man läste innan man slutade förra gången. Uppbyggnaden gör i alla fall att spänningen hålls vid liv hela tiden. Man vill ju veta vad det är som har hänt med David! Och trots att han egentligen är en helt odräglig människa så känner man sympati för honom. Han har fastnat i det ytliga storstadslivet och helt tappat bort sin egen identitet i jakten på pengar och status. Och allt sker i en verklighet som säkert existerar på vissa håll, men som tack och lov är en väldigt främmande tanke i mitt liv. Författaren får mig att tänka till, utan att moralisera. Det gillas! Detta är definitivt en stilsäker debut i rappt tempo som bådar gott inför framtiden.

Uppläsare är Gustaf Skarsgård och han är verkligen David Skoglund! Han låter precis så blasé och less på allt som jag föreställer mig att huvudpersonen är, ändå är det en väldigt behaglig röst att lyssna till.

Författaren Jonas Joelsson  har själv arbetat flera år som copywriter. Han är dessutom vän med Gustaf Skarsgård, lite kul! Just nu håller han på med att skissa på lite idéer till en uppföljare till Tabula Rasa Hotels. Spännande!

Författare: Jonas Joelsson
Titel: Tabula Rasa Hotels
Uppläsare: Gustaf Skarsgård
Förlag: A Nice Noise

 
2 kommentarer

Publicerat av på 19 mars, 2012 i Ljudbok, Rec.ex.

 

2 svar till “Livet är hårt mot dom hårda

  1. Erika

    19 mars, 2012 at 19:03

    Lyssnar på den nu, men kommer ifrån handlingen precis som du säger lite då och då… Åh Skarsgård är grym!

     
    • Fru E

      20 mars, 2012 at 12:58

      Mmm, just den här borde vi nog ha läst som vanlig bok… Visste du att Skarsgård har köpt filmrättigheterna? Tror att den skulle göra sig utmärkt som film!

       

Kommentera

