RSS

Mord i svunnen tid

20 Mar

En osynlig av Pontus Ljunghill.

Stockholm i spetember 1928. Åttaåriga Ingrid Bengtsson hittas mördad i ett skjul på det nedlagda Djurgårdsvarvet. Johan Stierna är kommissarien som får ansvaret för att leda undersökningen. Till flickans mor, den ogifta fröken Bengtsson, lovar han att få fast mördaren. Men det är ett löfte han inte kommer att kunna hålla. Trots idogt spaningsarbete samt en del vittnesskildringar och fantomteckningar till hjälp, förblir gärningsmannens identitet okänd. Den okände mannen i Vasaparken som flera gånger talat med Ingrid och vunnit hennes förtroende och som alla är ense om är den skyldige, lyckas försvinna spårlöst.

Visby 1953. Det är bara några dagar kvar innan det gått 25 år sen mordet på Ingrid Bengtsson och preskriptionstiden för brottet löper ut. Johan Stierna har pensionerat sig och lämnat polisen. Trots överordnades förväntningar på honom så bleb han aldrig överintendent. De sista åren tillbringade han vid Kriminalmuséet i en lugn och stillsam omgivning. Johan Stierna tappade gnistan efter det ouppklarade mordet och fallet fick också personliga konsekvenser. Äktenskapet med Karolina höll inte och han lever fortfarande ensam, trots alla år som gått. När en journalist tar kontakt med Johan Stierna för att skriva en reportageserie om ouppklarade polisfall, väcks minnena till liv och han ser tillbaka på allt som skedde under utredningen.

Boken består av en del nutid (som alltså är 50-talet) och två delar tillbakablickande från 1928 och framåt. Dessutom finns den kursiverade mördaren som vi alla avskyr med på ett hörn. Det känns ändå ok i den här boken eftersom man redan från början vet att mördaren inte åkt dit. Jag gillar den historiska miljön och ofta kommer jag på mig själv att undra vilka tekniska möjligheter som fanns för att binda någon till ett brott vid den här tiden, förmodligen handlade det mest om fingeravtryck. Men det är lite speciellt att föreställa sig ett Stockholm med hästdroskor och träkåkar. Om jag ska komma med lite kritik så är det att ingen av Johan Stiernas kolleger får liv. Det är knappt någon gestaltning av dem alls, trots att de emellanåt får huvudrollen i vissa kapitel. Det gör att jag har svårt att skilja dem från varandra, särskilt i början, och det blir lite rörigt eftersom alla har ganska vanliga efternamn också. Annars tycker jag om den här pusseldeckaren och det är en fin debut av Pontus Ljunghill, som själv är utbildad kriminolog med polishistoria som specialintresse (surprise, surprise!). Vågar man hoppas på att det här kommer bli en serie?

PS. Visst är det en v a n s i n n i g t läckert omslag?

Fler som läst: Breakfast Book Club, Bokbrus (som faktiskt skriver att det ska bli en fortsättning – hurra!)

Författare: Pontus Ljunghill
Titel: En osynlig
Förlag: Wahlström & Widstrand

 
6 kommentarer

Publicerat av på 20 mars, 2012 i Böcker, Debutant, Deckare

 

6 svar till “Mord i svunnen tid

  1. Bokomaten

    20 mars, 2012 at 14:29

    Hmm… hade faktiskt glömt bort den här boken lite. Läst om den hos.. Calliope, var det nog? och blev sugen men sedan försvann den ur närminnet. Till skillnad från dig är jag itne alls lika lockad av omslaget, vilket är konstigt för jag tror att jag ahr en hel del böcker hemma som ser ut ungefär så här. Fast då är det engelska storpockets, kanske spionromaner, el cosy crime.

     
    • Fru E

      20 mars, 2012 at 16:16

      Åh, jag tycker att det är så häftigt retro! Men läs boken ändå, vettja!

       
  2. Bokbrus

    21 mars, 2012 at 11:25

    Jag håller med dig FruE; Omslaget är vackert och riktigt retro.
    Omslaget får mig att minnas gamla bibliotekslån från tonåren.

     
  3. Bokomaten

    22 mars, 2012 at 15:53

    Japp, står i kö på biblan nu:)

     
    • Fru E

      22 mars, 2012 at 20:52

      Duktig flicka! 😉

       
      • Bokomaten

        2 april, 2012 at 12:35

        Och nu ligger den här hemma så blir kanske min påskekrim om jag hinner läsa ut Belinda Bauer till dess.:)

         

Kommentera

