RSS

När själen fått sitt

30 Mar

Äntligen i gång med löpningen! Sjukdomar och annat har gjort att det blivit lite si och så med det hittills i år, men nu har det vänt. Löpning 3-5 km varannan dag startar jag upp med och försöker variera med lite intervall (som jag tycker är skittråkigt). Fartlekar får vänta tills konditionen är bättre. Det känns så oerhört häftigt att gå upp kvart i sex och springa i elljusspåret samtidigt som solen går upp och det känns så bra efteråt. Som tur är så är jag så förbannat envis att har jag sagt till mig själv att jag ska upp och springa så gör jag det. Då finns det liksom ingen ursäkt och om jag inte gör det så mår jag och har dåligt samvete inför mig själv.

Det finns en massa bra löparböcker. Born to Run och Löpträning har jag skrivit om tidigare. Nu har Malin Ewerlöf och Kenneth Gysing kommit ut med en handbok för löpare som heter Bli en bättre löpare med Malin Ewerlöf.  Det kan låta lite pretentiöst för vardagsmotionärer som jag själv men Malin Ewerlöf skriver i förordet att ”det är lusten jag hoppas kunna förmedla i den här boken som jag vill ska bli en källa till inspiration, kunskap och nya erfarenheter. Jag vill att du ska uppleva samma glädje av löpning som jag själv gör”. För nybörjaren innebär det framförallt att börja på rätt sätt och använda rätt löpteknik så att man slipper skador.

Boken börjar med Malin Ewerlöfs egen historia, uppväxt i en familj där träning varit en naturlig del av vardagen. Ganska tidigt upptäckte Malin att hon var bra på att springa. Och det man är bra på är nästan alltid roligt att göra. Ända upp till 12-årsåldern hoppade hon också höjdhopp parallellt med löpningen, men valde till sist löpningen eftersom det innebar ett helt annat kämpande ”man mot man”. Höjdpunkten av löparkarriären var åren 1996-98 då hon bland annat slog svenskt rekord på 800 och 1500 meter och tog EM-silver i Budapest. Det är inspirerande läsning, även om man själv inte siktar lika högt kanske…

Här finns också en massa nyttig information om mat, sömn, vila, styrketräning, utrustningen och lite om vinterlöpning och det senaste, barfotalöpning. Dessutom tre träningsprogram: ett fem-veckors-komma-igång, ett för milloppet samt ett för om man tänker springa ett halvmaraton. Näst sista kapitlet är det som känns mest ”nytt”. Det handlar om löpträning för gravida och småbarnsföräldrar, men är samtidigt det minst intressanta för mig eftersom jag lämnat det stadiet.

Jag känner att det här är en bok som jag kommer att återvända till, framförallt när det gäller träningsprogrammen. Att bläddra i den då och då för att hitta tillbaka till motivationen blir säkert också nödvändigt. Kanske blir jag faktiskt också en bättre löpare. Hur som helst, man blir vansinnigt sugen på att ge sig ut och springa när man läser i Malin Ewerlöfs bok. Så perfekt att jag är ledig idag, solen skiner och jag bara väntar på att smälta frukosten ordentligt – sen ska jag bege mig ut och springa!

Författare: Malin Ewerlöf & Kenneth Gysing
Titel: Bli en bättre löpare med Malin Ewerlöf
Förlag: Fitnessförlaget

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 mars, 2012 i Böcker, Facklitteratur, Rec.ex.

 

Kommentera

