RSS

Märklig är bara förnamnet

31 Mar

Alla mina vänner är superhjältarAndrew Kaufmans Alla mina vänner är superhjältar har precis kommit ut som ljudbok. Jag har lyssnat på den och vet inte riktigt vad jag ska tänka och tycka. Det här är helknasigt, charmigt men ytterst märkligt! Om man kan koka ner sin hela personlighet till ett enda uttryck, ja, då är man en superhjälte. Huvudpersonen Tom kan inte det. Det kan däremot hans fru, Perfektionisten. Tyvärr har Tom av olika skäl, bland annat en annan superhjälte som heter Hypnos, blivit totalt osynlig för Perfektionisten. Det skedde på deras eget bröllop. Hon hör honom inte, ser honom inte och därför tror hon att han övergivit henne. Nu sitter de båda på planet till Vancouver och Tom måste se till att hon upptäcker honom innan landningen. Därefter är det alldeles för sent och de kommer aldrig att nå varandra igen.

Det är spännande att fundera över det här med superhjältar. Vem skulle jag själv vara? Antagligen inte den jag vill vara. Förutom kärlekshistorien mellan Tom och Perfektionisten får vi möta en massa andra superhjältar i Toms bekantskapskrets. Det blir ibland lite rörigt och jag kan flera gånger känna att den här boken borde jag nog läst i stället (precis som jag gjorde precis rätt när jag lyssnade på Korparna, istället för att läste boken). Framförallt tänker jag att den här boken hade gjort sig bättre i annan form överhuvudtaget. Jag tycker att berättelsen om Tom och Perfektionisten kommer lite i skymundan. Min stora behållning av Alla mina vänner är superhjältar är faktiskt de olika karaktärsbeskrivningarna av hjältarna. Då fnissar jag ibland högt, ofta igenkännande. För ärligt talat, visst finns dom bland våra vänner? Jag tänker mig att en liten humoresk med teckningar och beskrivningar av olika superhjältar hade funkat bättre för mig. Det här blir tyvärr en smula rörigt och svårlyssnat, även om det är riktigt kul emellanåt. Å andra sidan, då hade jag missat  intervjun med Andrew Kaufman, som är inlagt som extraspår. Vilken härlig människa och vilken underbar röst! Morgan Alling gör för övrigt en habil uppläsning. Jag tycker kanske att han läser lite för fort ibland, men rösten passar till Tom.

Författare: Andrew Kaufman
Titel: Alla mina vänner är superhjältar
Uppläsare: Morgan Alling
Förlag: A Nice Noise

 
3 kommentarer

Publicerat av på 31 mars, 2012 i Böcker, Ljudbok, Rec.ex.

 

3 svar till “Märklig är bara förnamnet

  1. Smutstiteln

    1 april, 2012 at 18:21

    Det är en härlig bok och visst är den största behållningen alla beskrivningar av de andra superhjältarna. Fastnade för de osynliga som tillsist även blev osynliga för varandra.

     
    • Fru E

      1 april, 2012 at 19:15

      Ja, han hade helt klart tänkt till där. 🙂

       
  2. Bokomaten

    2 april, 2012 at 12:37

    Ajdå, jag som just ställt mig i kö på den för bilresan till påsk. Kanske bored läsa den som text istället ändå.. men då får jag vänta ett tag så tror jag satsar på ljudbok ändå.

     

Kommentera

