RSS

Påskkrim x 2

09 Apr

Två deckare har jag hunnit läsa ut i påsk. Den första blev Journal 64 av Jussi Adler-Olsen. Jag har bara läst hans första, Kvinnan i rummet, tidigare och det här är egentligen bok nr 4 i serien om Cold Case-avdelningen i Köpenhamn. Men nu inser jag att jag bara måste läsa de två andra delarna också!

Carl Mørck blev ansvarig för Avdelning Q efter att ha fegat ur när han och två kolleger blev hotade till livet. Händelsen slutade med att en av kollegerna dog och den andre skadades allvarligt. Carl Mørck klarade sig helt utan fysiska men. Däremot tappade han viljan och tron på sig själv. Överordnade placerade honom nere i källaren i Köpenhamns polishus och gav honom i uppdrag att se över ouppklarade fall. Till sin hjälp fick han assistenten Assad, envis och starkt förtegen om sitt förflutna. I Journal 64 har även den labila Rose anslutits till avdelning Q.

Den här gången snubblar Carl Mørck och hans kolleger över flera personer som försvann mystiskt under en kort tidsperiod. Parallellt med utredningen får läsaren läsa om Nete Hermansen, en ung flicka som växer upp under povra förhållanden och som tvingas till två aborter och så småningom hamnar på den ökända ön Sprogø där kvinnohemmet för ”missanpassade” fanns fram till för 40 år sen. Vistelsen på ön blir fruktansvärd. Under slavliknande förhållanden får Nete Hermansen slita från morgon till kväll. ”Sjuksköterskorna” som ska ta hand om kvinnorna är sadistiska och inte sena att utnyttja dem. Den stora rädslan är att de ska tvingas till sterilisering och för evigt gå miste om drömmen om en egen familj att älska.

Men även om kvinnohemmet inte finns längre lever idéerna om att skydda samhället från svaga människor kvar i allra högsta grad. Ett nationalistiskt parti, Rena linier, leds av den åldrade Curt Wad, en gång ansvarig läkare på Sprogø. Tillsammans med en utvald inre krets driver han Den hemliga kampen, en minst sagt ljusskygg verksamhet. Hans maktfullkomlighet vet inga gränser och snart tvingas han agera för att hans planer inte ska gå om intet.

Jag gillar jargongen i Jussi Adler-Olsens deckare. Det humoristiska i dialogerna gör att läsningen om Nete Hermansens fasansfulla historia blir lite mer uthärdlig. De står i skarp kontrast till den ganska våldsamma och råa tonen i övrigt. Journal  64 levererar spänning, precis som utlovat och jag har riktigt svårt att slita mig för att vara lite social i påsk. Det är väl ett gott betyg?

Författare: Jussi Adler-Olsen
Titel: Journal 64
Förlag: Bra Böcker

Min andra påskkrim är Kristina Ohlssons senaste om Fredrika Bergman och Alex Recht, Paradisoffer, men recensiondatum är inte förrän 18 april så jag får vänta lite att skriva om den…

 
2 kommentarer

Publicerat av på 9 april, 2012 i Böcker, Deckare, Rec.ex.

 

2 svar till “Påskkrim x 2

  1. Anna

    9 april, 2012 at 13:03

    Just nu läser jag lovord om Adler Olsen överallt. Det får bli att pröva, jag gillar danska tv-serier så det är l
    kankse dags för lite danskt krim…

     
    • Fru E

      9 april, 2012 at 14:10

      Tycker jag absolut, Anna, men se till att läs dem i ordning!

       

Kommentera

