RSS

Ian Rankin: En omöjlig död

24 Apr

Det är lika bra att ni känner till det från början. När jag skriver om hans senaste deckare En omöjlig död så är jag partisk och inte det minsta objektiv (om jag nu någonsin är det när det kommer till min läsning…). Ian Rankin är min husgud i genren och jag har till och med varit i Edinburgh och gått en Rebus-tour* (som var helt fantastisk! )jag tycker att han håller en hög nivå i alla sina böcker och även i den här slår det mig hur jag måste anstränga mig för att hänga med bland alla misstänkta och alla oväntade kringelikrokar som berättelsen far fram i.

Interutredaren Malcolm Fox är alltså tillbaka! Tillsammans med sina två kolleger skickas han till Fife för att utreda en anmälan mot en polisman, Paul Carter, som anklagas av sin egen farbror för sexuell utpressning mot några kvinnor. Som vanligt är det en otacksam uppgift att utreda sina egna kollegers eventuella brott och ingen välkomnar trion. De kommer ingenstans med förhören av de inblandade. Alla tiger. Men så påträffas Carters farbror död. Till en början misstänker man självmord men omständigheter kring hans död leder fram till misstanken om att en mord har begåtts. Är det verkligen Paul Carter som vill hämnas som alla tycks tro? Spåren leder Fox och hans kolleger bakåt i tiden till 1980-talets kamp om ett självstyrande Skottland och någon är väldigt angelägen om att hålla sin ungdomstid väl gömd.

Malcolm Fox är så präktig så att jag ibland önskar att han vore lite mindre perfekt. Men jag tror det kommer i någon bok framöver at han måste rucka lite på sina principer. Åtminstone hoppas jag det för just nu är han nästan inte mänsklig. Han tar hans om sin sjuka far och arbetslösa och bittra syster. Han varken röker eller dricker. Han tackar nej till en kvinna som han tidigare haft en kort kärleksaffär med, eftersom hon fortfarande är gift. Ni förstår, helt odräglig som deckarhjälte! Ändå är han smartare än de flesta och engagerad i sitt arbete som få (även om jag anar ett komplex över att han inte är en ”riktig” polis).

Ian Rankin lyckas med konststycket att sätta sin deckarhistoria i en verkig kontext och få oss läsare att köpa hela grejen. När jag läser En omöjlig död så känns det som om händelserna verkligen kunde ha hänt, inte bara för att Rankin hämtar historiska fakta till sina böcker utan för att han levererar en trovärdighet som få deckarförfattare lyckas med. Visst saknar jag Rebus, men jag hoppas fortfarande att han ska dyka upp när han tröttnat på det stillsamma livet som pensionär.

*John Rebus var Rankins tidigare hjälte som pensionerades och därför började Rankin skriva om Malcolm Fox i stället.

Författare: Ian Rankin
Titel: En omöjlig död
Förlag: Minotaur

 
2 kommentarer

Publicerat av på 24 april, 2012 i Böcker, Deckare, Rec.ex.

 

2 svar till “Ian Rankin: En omöjlig död

  1. Monika

    24 april, 2012 at 12:54

    Jag har bara läst en enda bok av Rankin, I de dödas namn, i Rebus-serien och jag gillade den inte alls. Varför vet jag egentligen inte. Jag har lagt till hans nya serie om Malcolm Fox i min önskelista, kanske passar den bättre 🙂

     
    • Fru E

      25 april, 2012 at 19:56

      Jag tror man gillar det, eller också inte. Men du har bättre förutsättningar att gilla det om du läser Rebus-böckerna i ordning! Jag gillar Rebus bättre, även om Rankin alltid är Rankin, så jag föreslår att du gör ett nytt försök. 🙂

       

Kommentera

