RSS

När tvåan är ÄNNU bättre

05 Maj

Omslagsbild: EldHerregud, jag gillade Cirkeln men faktum är att Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgrens uppföljare är ännu bättre! Men visst, till en början så hade jag lite svårt att komma i håg vem som var vem (precis som jag förutspått) av tjejerna. Jag tyckte om att boken började med slutet på ett sommarlov och med en stundande skolstart i sikte. Det gjorde att det blev en ny början, även för mig som läsare. Det är jättejobbigt med böcker som slutar mitt i en scen och så dröjer det ett år tills man får reda på fortsättningen. Eld har inte heller så många referenser till den första boken och det gillar jag också. Kort sagt, det gjorde inte så mycket att jag inte riktigt kom ihåg hur allting hade slutat i Cirkeln!

Engelsfors är ett samhälle som jag bara får sån ångest av. Det påminner om många samhällen jag har passerat under bilresor genom Sverige, t ex Lesjöfors, och det vilar en känsla av uppgivenhet över hela orten. Självklart blir det en utmärkt plats att förlägga en skräckberättelse till. För jag tycker faktiskt att Eld är riktigt otäck och det känns som om författarna är ganska vågade som inte tvekar att ta livet av ungdomar. Även i den här boken är det en som dör och i förra var det ju två stycken. Jag tycker att Strandberg & Bergmark Elfgren verkligen lyckas utforma huvudkaraktärerna i den här boken. Alla tjejer blir intressanta och speciella och jag upplever att de är mer utmejslade och därmed lättare att skilja från varandra. Och jag tycker fortfarande att hela idéen med att tvinga ihop några gymnasietjejer som egentligen inte alls har något gemensamt för ett uppdrag att stoppa världens undergång, är smått genial! Jag ser verkligen fram mot en rafflande upplösning och håller tummarna för att tredje boken går snabbt att skriva, men helst ska den redan vara klar, förstås! 😉

Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Titel: Eld
Förlag: Rabén & Sjögren

 
2 kommentarer

Publicerat av på 5 maj, 2012 i Böcker, Fantasy, Kärlek, Spänning, Ungdomar

 

2 svar till “När tvåan är ÄNNU bättre

  1. Bokomaten

    7 maj, 2012 at 11:53

    Gaaah!! Vägrar läsa, vägrar läsa! Mitt förhandsbeställda ex har FORTFARANDE inte dykt upp nämligen!=(

     
    • Fru E

      7 maj, 2012 at 21:25

      Det är inget mindre än en skandal! Och frågan är, hur 17 står du ut? Du MÅSTE se till att få ett ex NU! (Tyvärr kan jag inte erbjuda dig något för jag lånade min Eld på biblioteket…)

       

Kommentera

