RSS

Själamakerskan

14 Maj

SjälamakerskanMichela Murgia heter författaren till romanen Själamakerskan. Hon är född på Sardinien, samma ö som utgör berättelsens fond. Maria föds i en fattig familj med tre äldre systrar. Sex år gammal adopteras hon bort till Tzia Bonaria Urrai, som har gått om pengar men smiter ut på nätterna för att utföra barmhärtighetsmord. Hon är byns accabadora, själamakerska (och faktiskt, lär jag mig av baksidestexten, var de verksamma till in på 60-talet på Sardinien). Och natten då Maria inser det förändrar det harmoniska förhållandet mellan dem och Maria ger sig av till fastlandet, norrut för att arbeta som barnflicka i en välbärgad familj.

Själamakerskan är en fängslande roman över liv och död. Jag tänker också på att den handlar mycket om frigörelse. När Maria upplever att den idealiserade bilden av Tzia Bonnaria rämnar i samma stund som hon inser vad hennes styvmamma gör, slår hon sig fri och bestämmer sig för att ge sig av och lämna tryggheten i byn. Senare så måste hon själv lämna någon för att själv kunna försonas. Kvinnoporträttet av Tzia Bonaria är ovanligt starkt. Tzia Bonaria är en rik, ogift kvinna som adopterar ett barn och det får hela byn att ha stoff till samtalsämne under flera år framöver. Ändå räds hon inte reaktionerna utan går rakryggad genom byn, okuvlig. Jag tycker mycket om den här romanen – och författaren lyckas förmedla mycket på bara 180 sidor. Dessutom är språket helt underbart. När jag läser Själamakerskan är jag i den lilla byn, som en fluga på väggen och hör kvinnornas tjatter och känner doften av hemlagat.

Så alla ni bokbloggare som hoppat på enligt O:s litterära Italien-resa, missa inte att lägga till Själamakerskan av Michela Murgia på er läslista! Och jag är nyfiken på om Vicky vågat sig på denna på originalspråk. Skulle gissa att den är full av sardiska uttryck och inte helt lätt för en lombard. 😉 Förresten, Marie, jag tror att om du läser denna så upptäcker du säkert att vi faktiskt kan tycka om samma böcker ibland! 🙂

Författare: Michela Murgia
Titel: Själamakerskan
Förlag: Brombergs

 
 

3 svar till “Själamakerskan

  1. Bokomaten

    24 maj, 2012 at 10:48

    Jag är faktiskt mitt uppe i den och är förvånad. Språket är något jag brukar förknippa med varma, lite lustiga och frodiga berättelser, men historien är något hel annat. Överhuvud taget öär jag fascinerad av Själamakerskan hittills. Änglamakerskor har jag hört talas om många gånger förr, men faktiskt aldrig Själamakerskor! Känner att jag vill kolla upp det här lite bättre!

     
    • Fru E

      24 maj, 2012 at 19:59

      Men känns det ändå inte lite typiskt italiensk, tycker du? Jag tycker att jag känner igen jargongen från andra italienska författare. Lite poetiskt och där mycket sägs mellan raderna.

       
  2. Bokomaten

    25 maj, 2012 at 11:37

    Ja, det håller jag verkligen med om! Poetiskt och samtidigt så otroligt svart och sorgligt. Och inser nu också när jag läst ut den att själamakerska syftade på något annat än det jag trodde först. Hon är ju både en kvinna som tar han om någon annans abrn och en kvinna som hjälper döden på vägen så att säga.

     

Kommentera

