RSS

Underbar överraskning!

24 Maj

Ibland är det extra roligt att öppna bokpaket och häromveckan var just ett sånt tillfälle. Paketet var inget märkvärdigt. Brunt emballage och rektangelformat. Att det var en bok insåg jag förstås direkt. Men när jag öppnade paketet så låg Uwe Timms senaste självbiografiska roman Vännen och främlingen där! Jag visste inte ens att han hade en ny på gång!

Den första av Uwe Timms böcker som översattes till svenska (från tyska) var Upptäckten av currywursten som jag tyvärr inte har läst än (måste!). Däremot läste jag den som gavs ut därefter, I skuggan av min bror, som jag tyckte så jättemycket om. Bland annat skrev jag så här:

”Uwe Timms försök att förstå sin bror blir också en familjehistoria, men även en berättelse om Tyskland under och efter andra världskriget. Romanen handlar om nazismens vardaglighet, men också tomheten som uppstod när tyskarna förlorade kriget. Det handlar om de få som vågade vägra att döda judar och de många som blint lydde order. Det är oavbruten intressant och gripande läsning om omprövningar och förluster.”

Så, tack snälla Johan från förlaget Thorén & Lindskog för boken! Vilken fin överraskning, jag blev alldeles varm i hjärtat! Och jag har redan läst den! Men jag vill respektera första recensionsdatumet som är 1 juni, så jag skriver om den då. Men jag kan ju i alla fall avslöja att Uwe Timm fortfarande är en favorit, med ett gudabenådat språk som jag går igång på direkt!

PS. ”Den unge spjuvern Wells” som Johan nämner är förstås Benedict Wells, vars roman En vecka i Berlin jag totalsågade.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 24 maj, 2012 i Böcker, Kuriosa, Rec.ex.

 

4 svar till “Underbar överraskning!

  1. mimmimarie

    24 maj, 2012 at 21:21

    Jag har fått samma bok som du och efter mejlväxling med Johan fick jag reda på att de inte håller så hårt på första recensiondag utan det var fritt fram att lägga ut på bloggen. Recensionsdag var något som främst pressen frågar efter, inte förlaget. Du kan läsa vad jag tyckte här:
    http://www.mimmimarie.blogspot.se/2012/05/uwe-timm-vannen-och-framlingen.html

     
    • Fru E

      24 maj, 2012 at 21:31

      OK, kan vara bra att veta! Spännande att se vad du tycker! Har du sett att jag har rekommenderat Själamakerskan till dig?

       
  2. Anna

    27 maj, 2012 at 19:36

    Den låter fin, I skuggan av min bror gillade jag och jag tyckte den gav ett nytt perspektiv på kriget. Ser fram emot din text om den!

     
    • Fru E

      27 maj, 2012 at 20:45

      Den är fin! Jag gillar verkligen Uwe Timm! Har du läst Currywursten också?

       

Kommentera

