RSS

Vad tjurig jag känner mig!

30 Maj

Där ingen har gått av Melanie McGrath blir den tredje boken i rad som jag har vissa… hmm… invändningar emot. Inget roligt alls, men så blir det ibland. Liksom Krokodilernas gröna ögon verkar den vara helt i min smak på pappret: Ett skott från en okänd skytt, mitt ute på den isiga, grönländska tundran. En kvinnlig isbjörnsjägare och vildmarksguide. En motarbetad polis. Människor som tiger om det som de vet och skipar sin egen rättvisa. Visst låter det lovande?

Men i stället blir det intet av spänningen. Den största behållningen är att läsa om livet på Grönland (som gör mig fullständigt övertygad om att jag aldrig kommer att hamna där, om nu någon för ett ögonblick trodde det. Sälblodssoppa, isande kyla och långa perioder av becksvart mörker  räcker väl som förklaring?). Författaren har själv bott några år där och har i alla fall ett hum om hur vad det innebär. Jag blir lite moraltant och förfäras över allt drickande. Här sups det tydligen kopiöst och att hitta en förälder utslagen i soffan i en dimma av alkoholångor är inget att lyfta på ögonbrynen åt. Men jag gillar huvudpersonen Edie, som är halvinuit och f d alkoholist. Och en riktig tuffing! (Men polismannen, Derek, är en riktig mes)

Problemet med Där ingen har gått är deckarintrigen. Den är seg som 17 att hänga med i. Jag kan ju hinta lite. Det handlar om salter, meteoriter och jordskorpan *Zzz* Jag orkar inte ens ta in hur allting hänger ihop i slutet,  för jag har sen länge slutat bry mig. Trist, men sant.

Författare: Melanie McGrath
Titel: Där ingen har gått
Förlag: Wahlström & Widstrand

 
2 kommentarer

Publicerat av på 30 maj, 2012 i Böcker, Deckare

 

2 svar till “Vad tjurig jag känner mig!

  1. Bokomaten

    31 maj, 2012 at 14:43

    men stackars dig! Du verkar ha en himla otur just nu! Önskar dig en riktigt läsupplevelse

     
    • Fru E

      1 juni, 2012 at 19:16

      Tack, Bokomaten! Jag har faktiskt haft en del fina läsupplevelser efteråt (ligger lite efter med inläggen…), t ex Uwe Timms roman och Agaat som jag håller på med för fullt.

       

Kommentera

