RSS

Allting faller på plats lite väl enkelt

10 Jun

Förra boken vi läste i min bokcirkel var Änglarnas svar av Stefan Einhorn. Det var inte mitt bokval och ärligt talat trodde jag inte alls att jag skulle tycka om den. Jag har lite förutfattade meningar om Stefan Einhorn och inte riktigt fallit för hans ”snällhet”. Men redan efter första kapitlet blir det en helt annan berättelse än jag hade trott! Det var en häftig upplevelse! Berättartekniskt sett så är historien skickligt uppbyggd. I centrum finns den judiska kvinnan Hanna som kommer med de vita bussarna till Sverige efter andra världskrigets slut. Då har hon förlorat i princip allt. Så småningom hamnar hon som barnflicka i en familj i Stockholm. De har en liten son och banden mellan Hanna och pojken blir starka, men när mannen i familjen avslöjar att han blivit förälskad i Hanna måste hon lämna familjen. Först många år senare avslöjas den stora hemligheten som Hanna bär på.

Sju personer får beskriva var sin del av berättelsen, så perspektivet skiftar. Som läsare får man inte helheten förrän alla sju har fått göra sina röster hörda. Jag stör mig på en del övertydligheter, t ex så dyker en speldosa som Hanna ägt upp i en antikvitetsaffär i Stockholm, och att allting blir lite väl tillrättalagt för att passa in i berättelsen. Gripande öden blir ändå inte så känslosamma som man skulle kunna förvänta, kanske för att de mest blir beskrivningar utifrån. Inte så mycket skildras inifrån, hur det känns, och det saknar jag i en sån här typ av roman. Det blir lite väl lättläst, de svåra ämnena till trots.

Vi betygsätter alltid våra läsupplevelser i min bokcirkel. Jag gav Änglarnas svar 5 av 10.

Författare: Stefan Einhorn
Titel: Änglarnas svar
Förlag: Månpocket

 
4 kommentarer

Publicerat av på 10 juni, 2012 i Böcker, Bokcirkel, Kärlek, Släkthistoria, Sorg

 

4 svar till “Allting faller på plats lite väl enkelt

  1. Anna

    10 juni, 2012 at 13:18

    Den ligger i min sommarläshög från bibblan. Spännande att läsa dina tankar, får se vad jag tycker om den. Det är alltid kul att jämföra.

     
    • Fru E

      11 juni, 2012 at 19:28

      Ska hålla utkik efter din recension!

       
  2. Helen Lindholm

    10 juni, 2012 at 23:13

    Hejsan. Nu har jag lagt till dig i min blogroll…hoppas det är OK!

     
    • Fru E

      11 juni, 2012 at 19:31

      Klart det är ok! Och tack för dina fina ord, nu ska jag hälsa på hos dig! 🙂

       

Kommentera

