RSS

Förväntningarna infriades med besked

24 Jun

AgaatJo, Agaat var precis så fantastisk och gripande som jag hade förväntat mig! Jag gick och suktade efter den här romanen jättelänge. Inte minst blev jag väldigt inspirerad till läsning efter att ha sett författaren berätta om sin roman i Babel. Och av Bokmanias surftåg, förstås. När jag så uppvaktades med bland annat boken på Mors Dag så gav jag mig i kast med den redan. Visserligen är det någon dryg vecka sen jag avslutade den, men Agaat tog sin tid och krävde sin läsare. Jag läste den långsamt med flit för det här är ingen roman man hastar igenom. Inte var den särskilt svårläst egentligen, men krävande. Jag förstår att en del av de låntagare som jag har sett har lånat den, har kommit tillbaka några dagar senare och sagt att ”det här var ingenting för mig”. Men det är väldigt synd, för Agaat blir bara bättre och bättre ju längre man in man kommer i boken. Och jag tycker slutet är helt magnifikt när Marlene von Niekirk äntligen låter Agaats egen röst höras i en epilog. Ju mer man läser förstår man också romanens komplexitet. De yttre politiska skeendena i landet speglas i familjen de Wets egna sönderfall och Agaat blir en symbol för det nya Sydafrika.

Det har skrivits mycket om Agaat, inte minst bland bloggare: Nattens bibliotek sammanfattar romanens upplägg bra, och dagarna går hyllar van Niekirks sinnliga språk (och jag håller med!), Bokmania hyllar översättaren Niclas Wahl som inte kan ha haft det helt lätt med texten men som gjort ett fantastiskt jobb!

Författare: Marlene van Niekirk
Titel: Agaat
Förlag: Weyler förlag

 
1 kommentar

Publicerat av på 24 juni, 2012 i Afrika, Böcker

 

Ett svar till “Förväntningarna infriades med besked

  1. Hanneles bokparadis

    25 juni, 2012 at 08:31

    har inte läst den än…..

     

Kommentera

