RSS

Heja, heja!

28 Aug

Jag när ett slags hatkärlek till Martina Haag. Å ena sidan så tycker jag att hon är ganska påfrestande: snygg och rolig och verkar leva ett lyckligt liv med kvasi-problem som att en strumpa försvinner i tvätten eller hon råkar missa bussen. Å andra sidan är jag fascinerad av henne (och kanske lite avundsjuk?). Hon verkar vara så jordnära och en väldigt generös personmed en sund inställning till livet. När jag har läst hennes krönikesamlingar (som t ex den här) har jag skrattat högt, men insett att man nog inte ska få för mycket Martina Haag på en gång utan njuta av henne i lagom doser.

Nu har denna lyckade människa i alla fall gett ut en löparbok som heter Heja, heja! Från att orka stappla 20 meter till att springa marathon. Som så många andra har hon provat många olika sporter, men aldrig fastnat helt för någon. Och så upptäckte hon löpningens tjusning… och kan nu inte få nog. Hon har sprungit millopp, halvmaror och marathon och verkar dessutom göra det på rätt bra tider. Tillsammans med hennes syster och hennes väninna har hon bildat en löparklubb där den årliga pokalen går till den person som gjort bäst ifrån sig under året. I ur och skur springer de och kör intervaller och backträning. För att förbättra miltiden ytterligare tar de dessutom hjälp av ett löparproffs som förbryllat konstaterar att Martinas löpstil är den märkligaste han någonsin sett..! Det är lite småroligt och inte alls lika hurtfriskt som man kanske hade väntat sig.Faktiskt är det ganska sansat. Det är klart att humorn finns där också som t ex när hon och maken Erik ska åka på en jobb- och löpfri semester tillsammans men där båda två fuskar och smyger med sina ”laster”.

Det här är en komma-igång-bok, men inget för den redan frälste löparen. Därtill innehåller den alldeles för lite av konkreta råd och handfasta träningstips. Jag får inte veta hur Martina Haag  klarade av att springa en halvmara efter 8 månader, mer än att hon sprang en massa. Inte heller nämns något om hur hon gjort med kosten. Heja, heja! är främst ett gott exempel på att det går och som sådan är den riktigt inspiration. Själv tar jag med mig entusiasmen och glädjen när jag springer Tjejmilen på lördag!

Författare: Martina Haag
Titel: Heja, heja! Från att orka stappla 20 meter till att springa marathon
Förlag: Piratförlaget

 
3 kommentarer

Publicerat av på 28 augusti, 2012 i Böcker, Facklitteratur, Rec.ex.

 

3 svar till “Heja, heja!

  1. Bokomaten

    29 augusti, 2012 at 10:34

    Ja, HEJA, HEJA säger jag till Fru E på lördag!! U can do it!!

    Jag har också ett ganska kluvet förhållande till Martina Haag. Försökte läsa ”underbar och älskad…” för några år sedan men lyckades inte då jag tyckte den var så urbota dålig, men samtidigt gillar jag henne skarpt i På spåret, t ex. Fortfarande itne så sugen på att läsa något av henne, men som personlighet har jag inget emot henne alls. Tvärtom.

     
  2. Lena och Tommy

    29 augusti, 2012 at 15:54

    Har bara läst de två första av haags böcker. Tyckte att dom var riktigt underhållande. har funderat på att läsa fler, men av någon anledning har det inte blivit av ännu.

     
    • Fru E

      4 september, 2012 at 21:00

      Hon är bäst i lagom dos, som sagt! 🙂

       

Kommentera

