RSS

Rubinröd kärlekssaga över tid och rum

12 Sep

Bild på bokomslagRomantik? Vänskap? Spänning? Magi? Jajamän, Kerstin Giers Rubinröd has it all! Och omslaget, illustrerat av Eva Schöffman-Davidov är så vackert! Och gjort i ett härligt, klappvänligt material. Som gjord för att klappa lite på!* Det här är första delen i en trilogi som heter Tidlös kärlek, om kärleken mellan Gwendolyn och Gideon. Till en början är det en ganska vardaglig berättelse om en tjej i London, Gwendolyn. Hon är 16 år och har en bästis som heter Leslie som verkligen finns där i vått och torrt. De flesta killarna är idioter och lärarna finns hela tiden någonstans i periferin. Ungefär som det var på högstadiet, med andra ord. Gwendolyn bor i ett stort gammalt hus tillsammans med sin mamma och två syskon. I våningen under bor moster Glenda och odrägliga kusinen Charlotte. I huset finns också Gwendolyns mormor, lady Arista, och hennes gammelfaster Maddy. Inte den vanligaste familjekonstellationen, alltså.

Familjen bär på en mängd hemligheter.  En är att de kan resa i tiden. Eller ja, alla har inte den gåvan. I Gwens familj tror alla att det är Charlotte som bär på den rätta genen för tidsresor. I flera år har hon förberetts genom att lära sig olika språk, vett och etikett förr i tiden och inte minst att fäktas (man vet aldrig var man hamnar när man elapserar, som det kallas att resa i tiden). Men så börjar Gwendolyn känna sig yr vid så många tillfällen att det inte kan räknas som en slump. Och just yrsel är det tydligaste tecknet på att något är på gång att hända. Och plötsligt en dag försvinner marken under Gwen…

Rubinröd är verkligen en magisk saga och jag gillade att Gwen fick vara en vanlig tjej, även när hon gjorde sina tidsresor. Hon ser med skeptiska ögon på allt som sker och hamnar många gånger i situationer hon inte vet hur hon ska ta sig ur. Jag tänker, om jag nånsin skulle upptäcka att jag ägde en förmåga att resa i tid och rum, så skulle jag reagera som Gwen.** Vänskapen med Leslie beskrivs så himla fint också och jag är glad att den får utrymme i berättelsen. Hur viktigt är inte tjejkompisar i den åldern? Och så härligt att läsa om två vänner som inte är de minsta missunnsamma mot varandra! Jag hade gärna haft Leslie som vän.

Nästa år kommer två delar till, Safirblå och Smaragdgrön, och jag ser fram emot att få svar på en del lösa trådar som finns i den första boken.

* Det är liksom som matt kartong med bokstäverna i glansigare material och lite upphöjda. Och så fin rosa färg!

** Nej, jag håller det inte för särskilt troligt.

Författare: Kerstin Gier
Titel: Rubinröd
Förlag: Bonnier Carlsen

 
 

3 svar till “Rubinröd kärlekssaga över tid och rum

  1. Bokomaten

    18 september, 2012 at 14:28

    Nu har min fösta örälskelse lagt sig något så jag tror jag klarar av att hålla mig till nästa del så jag slipper fiska upp tyskan långt bak i bakhuvudet någonstans. Tycker fortfarande att det är makalöst bra dock.=)

     
    • Fru E

      19 september, 2012 at 21:30

      Visst är det bra! Det svåra blir att komma ihåg allting som hände när nästa del kommer. Jag förstår inte varför bokserier inte kan ha en sida med ”Detta har hänt”, det hade varit så bra!

       

Kommentera

