RSS

Drömmar och passion i bibblan

13 Sep

Om jag pekar på min gigantiska hög med böcker som väntas på att bli lästa, så får ni föreställa er den. Jag tror inte att det ska bli så svårt. De flesta av er sitter nog med samma angelägna (men emellanåt lite stressande) ”problem”. Om jag sen berättar att jag trots denna genast började min omläsning av Sophie Divrys Kod 400, kort efter att jag slagit igen den så fattar ni va? Jag gillar Kod 400 väldigt mycket.

Varför är det så befriande, underbart, (o)roande att läsa om en bibliotekarie som befinner sig på våningsplanet under entrén till ett landsortsbibliotek, i färd med en intensiv monolog inför den stackars låntagare som ofrivilligt (?) övernattat där nere? Jo, även om mycket skiljer våra arbetsplatser åt så finns det en viss igenkänning med den fiktiva bibliotekarien. Vi skulle kunna vara i ungefär samma ålder, delar passionen till litteratur (och allra helst fysiska böcker) och brottas ständigt med olika inriktningar och mål för verksamheten. Omvärlden är föränderlig och vi bibliotekarier slår ibland knut på oss själva för att hänga med. Likt kamelonter gör vi allt för att möta omvärldens behov och inte sällan slår vi knut på oss själva. Aldrig hinner vi reflektera över vad som hände för vi är så måna om att inte bli ointressanta. Kanske är det nödvändigt? Kanske speglar det mest vår egen osäkerhet om vår egen roll i samhället? Jag vet inte riktigt, jag har inga svar.

Det är en ilsken svada som vår huvudperson levererar emellanåt. Antagligen ser hon sin chans att få göra sin röst hörd i en organisation där hon blivit marginaliserad och bland låntagare som enbart tar henne för given men aldrig ser människan bakom disken. Allra mest irriterat är hon över vad hon kallar ”kulturdemokratiseringen”:

”Göra biblioteksbesöket mindre avskräckande. Förena kultur och nöje så kulturen blir en njutning, och blablabla. Men det är fel allt det där, det är lögn, det är manipulation. Kultur är inget man ägnar sig åt för nöjes skull. Kultur är människans eviga strävan att undslippa sin nesliga belägenhet som ociviliserad vilde.”

Förstå mig rätt. Jag är inte alls emot satsningar mot nya målgrupper eller att hitta nya grepp i verksamheten, men vi måste fundera på varför vi gör det vi gör och vad vi vill uppnå. Vi måste ha en tanke med vad vi gör så vi inte går alldeles vilse.

Hur som helst, Kod 400 är vansinnigt underhållande – och tänkvärd. Och snart är Dewey här även på folkbiblioteket! Under tiden gör jag mig redo för en omläsning.

Författare: Sophie Divry
Titel: Kod 400
Förlag: Sekwa

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 13 september, 2012 i Böcker, Rec.ex.

 

Kommentera

