RSS

Ingen du känner

28 Sep

20120928-142702.jpg

Dagens första seminarium på Bokmässan dag 2 blir med Christina Wahlden. Jag är egentligen här för att spionera. Biblioteket där jag jobbar har planer på att anordna ett författarbesök med just C W för högstadiet på orten och jag har fått i uppdrag att kolla in hur hon är att lyssna på…

Hennes senaste ungdomsroman heter just Ingen du känner. Det handlar om en tjej med turkiska föräldrar som åker på semester till Turkiet på sommarlovet. Där blir hon bortgift mot sin vilja.

Tyvärr är det mer vanligt än man tror. Mörkertalet är förstås stort och ingen riktigt vet hur många flickor (och pojkar!) som råkar ut för detta varje år. Ofta sker det i glappet mellan nian och gymnasiet då det blir svårare för skolan att hålla reda på vad flickorna tar vägen. Lagförslag
har lagts om att kriminalisera tvångsgifte, men förmodligen blir det svårt att tillämpa lagen. Viktigt är att skolan vågar anmäla om de misstänker att en elev blivit bortgift mot sin vilja, men om hen redan befinner sig utomlands är det väldigt svårt att göra någonting.

Det är intressant att lyssna på C W! Hon har pratat mycket med unga personer som lever med denna risk och verkar både kunnig och engagerad. Och väldigt trygg i intervjusituationen – det märks att hon gjort detta förut. Jag tror nog att hon kan vara något för mitt bibliotek!

PS. Christina Wahlden är kvinnan i grönt till vänster.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 28 september, 2012 i Uncategorized

 

2 svar till “Ingen du känner

  1. Bokomaten

    8 oktober, 2012 at 13:59

    Men vad bra att höra! Vi har nämligen ev samma planer (läs jag) men jag har aldrig lyssnat på henne och hann inte på mässan! Bra när man kan ha små spioner istället.;)

     
    • Fru E

      8 oktober, 2012 at 20:38

      Ha ha, är det sant? Jag har kommit på någonting där, helt klart! 🙂

       

Kommentera

