RSS

Wow! Ingrid Betancourt!

28 Sep

20120928-170029.jpg

När jag planerade min bokmässa så fanns det en punkt som jag absolut inte ville missa och det var Ingrid Betancourt, som är mest känd för att ha suttit 6.5 år som fånge hos FARC-gerillan i Colombia. Mitt första intryck är det som jag har fått när jag har sett henne i intervjuer tidigare, att hon utstrålar ett sånt lugn och harmoni! Hon berättade att hon på ett sätt var privilegierad jämfört med hennes medfångar på grund av att hon hade haft en trygg uppväxt och alltid läst mycket. Läsning och litteratur var bannlyst i lägret, men när de provianterade så läste hon alltid tidningspappret som grönsakerna var inslagna i. På så sätt fick hon också reda på att hennes far hade dött. En far som alltid hade representerat värdighet och som var en förebild för I B. Även hennes mamma var förstås otroligt viktig. Hennes radiomeddelande var det som fick I B att behålla sin mänsklighet.

Det är definitivt lite Nelson Mandela över I B och jag imponeras hur hon har hanterat fångenskapen. Hon är otroligt verbal och väldigt reflekterande. Själv säger hon sig fortfarande vara förvånad över hennes ”eagerness for freedom” som fick henne att våga saker som hon inte trodde om sig själv. K G Hammar är också den perfekte samtalspartnern. Otroligt inspirerande att lyssna på!

 
1 kommentar

Publicerat av på 28 september, 2012 i Bokmässan, Författare IRL, Sydamerika

 

Ett svar till “Wow! Ingrid Betancourt!

Kommentera

