RSS

Är det slut nu?

07 Okt

Ni älskar dem inteMåtte Belinda Bauer göra en Kallentoftare (=hitta på en femte årstid för att få skriva en kvintett) och ändra trilogin till en kvartett för det får bara inte vara slut med brott på Exmoorheden! Tredje – och kanske alltså den sista (nej!) – deckaren av Belinda Bauer plockar upp tråden från de två första på ett otroligt skickligt vis. Egentligen vill jag inte skriva mer än så, om ni ännu inte läst de första böckerna. En liten hint är att jag hajade till ordentligt är jag hade kommit några sidor in och trodde nästan inte vad mina ögon läste!

Hur som helst, platsen är densamma sedan tidigare och den här gången är det barn som försvinner från bilar. De har lämnats en kort stund för att föräldrarna ska fixa något ärende och när de kommer tillbaka till bilen är barnen spårlöst försvunna. På vindrutetorkaren har någon lämnat en lapp: ”Ni älskar honom inte”. Först misstänker polisen att det är barnen själva som lämnat meddelandet för att spela föräldrarna ett spratt, men ju längre tiden går utan ett endaste livstecken desto mer inser de att barnen förmodligen inte försvunnit frivilligt.

Åh, ni bara måste läsa Belinda Bauers deckare! De är så jäkla bra! Jag gillade ju tvåan också, men jag vet att det var andra läsare som blev besvikna. Men när man läser den här så inser man i alla fall att slutet i tvåan inte kunnat vara på något annat sätt. Håller ni inte med, ni som läst båda? Läs, för 17!

Författare: Belinda Bauer
Titel: Ni älskar dem inte
Förlag: Modernista

 
6 kommentarer

Publicerat av på 7 oktober, 2012 i Böcker, Deckare, Spänning, Ungdomar

 

6 svar till “Är det slut nu?

  1. Monika

    7 oktober, 2012 at 10:15

    Första boken, Mörk jord, kom hem till mig för några veckor sedan, men läst är den ju inte än. Nyfiken är jag 🙂

     
    • Fru E

      7 oktober, 2012 at 12:29

      Åh Monika, då har du en spännande lässtund som väntar! Se till att du har gott om lästid bara – du lär inte vilja sluta!

       
      • Monika

        9 oktober, 2012 at 09:39

        Vad härligt! Den är ju ganska tunn så det tar nog inte alltför lång tid att läsa den. Ska nog försöka klämma in den så fort som möjligt 🙂

         
      • Fru E

        11 oktober, 2012 at 21:29

        Flytta fram den i prio-kön bara! 🙂

         
  2. Bokomaten

    8 oktober, 2012 at 13:56

    Jag tycker faktiskt att detta är den mest spännande av de tre böckerna men hade inte förstått att det bara skulle bli tre böcker?? Jag var helt säker på att jag nu fattat poängen! Istället för att förvänta mig nya karaktärer så satt jag och tänkte på vilka som nog skulle få större plats i nästa bok. Lillebror Davey t ex! Tänkte först att det inte var så stor poäng med att han var med så mycket i den här boken, men när jag började fundera på om det kanske var för att han i NÄSTA del ska får en mer markant betydelse så kändes det mer rätt…

     
    • Fru E

      8 oktober, 2012 at 20:39

      Jag hoppas att du har rätt och jag har fel.

       

Kommentera

