RSS

Det märks att det var ett tag sen

08 Okt

roseanna_inb_lowIngen deckarfantast har väl missat att Piratförlaget ger ut Sjöwall & Wahlöös polisromaner igen? Första i serien Roman om ett brott heter Roseanna. Dan Jonsson har formgivit omslaget. Jag tycker så mycket om det!

Jag tillhör dem som bekantat mig med Beck genom tv-serien (och sen DVD:erna), men jag har faktiskt aldrig läst Sjöwall & Wahlöö. Tror jag. Jag är lite osäker för jag hade en period i min ungdom (högstadiet?) då jag betade av en hel del Stieg Trenter och Maria Lang. Kanhända att det slank ner någon Sjöwall & Wahlöö också. Hur som helst, det är inget jag har något minne av i så fall så Roseanna känns som den allra första.

Roseanna gavs ut 1965 och jag måste säga att det känns att det gått en tid när man läser också. En hel del är ganska charmigt, t ex att läsa om hur lång tid det tog för ett brev att komma till svenska polisen från den amerikanska polismyndigheten och hur samma brev sedan översattes innan det nådde Martin Beck. Och telefonkiosker! I andra hänseenden så är tempot minst sagt makligt och allt går så sakta. Det är inte lika kul. Roseanna är den döda kvinna som hittas död i sjön Boren. Ganska snart klurar Martin Beck och hans kollegor ut att hon förmodligen varit passagerare på kanalbåten som traffikerar Göta kanal. Med hjälp av en fotoinsamling från andra passagerare kan de snart identifiera henne. Tyvärr kan ingen erinra sig någonting mer som kan vara av nytta för utredningen och allt går i stå. Polisen står handfallna och de få spåren kallnar. Under tiden mår Martin Beck mest illa och har ett äktenskap som inte önskar ens sin värsta fiende. Men skam den som ger sig. Många månader senare trillar värdefull information på rätt plats och fallet kan lösas.

Så värst spännande är det inte, men det är väldigt rolig läsning ändå. Ett förord av Henning Mankell kryddar denna upplaga och dessutom finns några sidor i slutet av boken som är kopior på författarnas egna anteckningar under tiden de skrev Roseanna. Sånt är mumma för läsarna och så även för mig!

Övriga delar i serien Roman om ett brott:

Mannen som gick upp i rök
Mannen på balkongen
Den skrattande polisen
Brandbilen som försvann
Polis, polis, poratismos!
Den vedervärdige mannen från Säffle
Det slutna rummet
Polismördaren
Terroristerna

Författare: Maj Sjöwall & Per Wahlöö
Titel: Roseanna
Förlag: Piratförlaget

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 8 oktober, 2012 i Böcker, Deckare

 

Kommentera

