RSS

Pinsamt mycket fel

11 Okt

På svenska av Mo Yan finns böckerna...Mo Yan heter författaren som blev årets nobelpristagare i litteratur! Jag var helt fel ute! Fel kön, fel världsdel. Fel, fel, fel! Det mest pinsamma var att vi la fram tänkbara kandidater på mitt bibliotek igår, utifrån bland annat Ladbrokes hade som lågoddsare. Murakami och just Mo Yan låg högst upp på listan igår. Ändå var jag tvungen att säga till en låntagare: ”Men jag tror faktiskt inte att det blir någon av dem. Jag tror det blir en man från Nordamerika!” Precis som jag basunerade ut här på bloggen imorse!

Jag har hört motiveringen till varför just Mo Yan valdes: ”som med halluciantorisk realism förenar saga, historia och samtid” och tyckte att det lät intressant. Men när jag klickade in hos nätbokhandlarna adlibris och bokus och såg att den enda titeln som fanns till försäljning var Ximen Nao och hans sju liv blev det inga fler klick. När jag läste vad den handlade om så blev jag faktiskt lite… avskräckt? En man som återvänder från de döda som åsna, oxe, gris, hund och sist apa innan han blir människa igen och under tiden upptäcker Kina efter revolutionen? Näe, känner mig faktiskt inte alls lockad.

Till sist, extra kul att det just är Tranan som ger ut Mo Yans böcker, tycker jag! Grattis till dem och till fantastiskt duktiga Anna Gustafsson Chen som översatt (och som jag faktiskt läste bibliotekarieutbildning tillsammans med)!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 11 oktober, 2012 i Nyheter

 

2 svar till “Pinsamt mycket fel

  1. Emma

    18 oktober, 2012 at 15:32

    Jag hade inte alls någon koll i år, jag vågade inte ens chansa! 😉

     
    • Fru E

      21 oktober, 2012 at 12:59

      Kan inte påstå mig haft koll heller, med facit i hand. 😉

       

Kommentera

