RSS

Saltstänkt debut

17 Okt

Nu så, har jag läst Ann Rosmans debut Fyrmästarens dotter, som är den första boken om Karin Adler vid kriminalpolisen i Göteborg. Anna var ju helt lyrisk över dessa böcker fick jag veta när Ann Rosman själv dök upp vid vårt bord på Forma Books förlagsmiddag och författaren själv var ju så jättetrevlig så jag insåg direkt att det här måste jag bara läsa. Dessutom berättade hon så engagerat om den sista deckaren (Mercurium) och jag blev ännu mer nyfiken! Så dagen efter införskaffades Fyrmästarens dotter i pocket och jag fick den dessutom signerad med en personlig hälsning. 

På den lilla ön Hamneskär utanför Marstrand hittar man liket av en inmurad man i matkällaren på fyrmästarbostaden och polisen kallas till fyndplatsen. Det blir Karin Adler och hennes kollega, (språk)polisen Folke som får åka dit och de konstaterar att liket måste legat där länge. Förmodligen är det ett preskriberat brott vid det här laget. Men mystiken tätnar när utredarna inser att vigselringen som hittas på den döde mannens finger är ny. Någon har bytt ut den gamla mot en ny. Varför? I Marstrands pittoreska villor finns det en och annan som är angelägen om att låta gamla synder vara begravda och som är beredda att gå långt för att se till att det förblir så.

Parallellt med Karin Adler och utredningen kring den inmurade mannen, får vi också läsa om händelser som inträffade femtio år tidigare. Det är kärlek och otrohetsaffärer, girighet och grym kallblodighet som lurar i det idylliska kustsamhället. Det finns också en viss samhällskritik mot det ojämlika hushållsarbetet, där kvinnan fortfarande drar det tyngsta lasset vad gäller hem och familj. Karin Adler lämnar sin sambo Göran som är en riktig mansgris och Sara, som är sjukskriven för utbrändhet har en man (och en svärmor!) som tycker att hon kan ha allt ansvar för barnen ”när hon ändå är hemma”. Stundtals kan jag tycka att det blir lite väl svart-vitt och övertydligt, liksom jag ibland tycker att det går lite för fort. Men i samma andetag måste jag säga att Fyrmästarens dotter är precis lagom lång och att jag är glad att det inte sväller över! 350 sidor cirkus är ofta precis lagom för en deckare! Jag är inte helt såld än, men min nyfikenhet på de nästföljande delarna i serien är definitivt väckt. Fyrmästarens dotter är en underhållande deckare med hyfsat trovärdig intrig, välskriven och jag gillar den bohusländska miljön!

Författare: Ann Rosman

Titel: Fyrmästarens dotter

Förlag: Ponto Pocket

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 17 oktober, 2012 i Böcker, Deckare

 

Kommentera

