RSS

Tillrättalagt dravel… faktiskt!

18 Okt

Linda Olsson läser själv sin roman Det goda inom dig och det tar ett tag innan jag vänjer mig vid hennes röst. Den är lite sävlig och skär sig nästan lite (inte riktigt, men det är inte en klar röst). Tempot passar i och för sig berättelsen, men jag blir otålig av ingenting händer och far i väg i tankarna flera gånger under den första cd:n (lyssnar i bilen). Berättelsen utspelar sig på flera plan. I två olika ”då” och ett nu. Det är ibland lite svårt att hålla reda på var i tiden vi är, särskilt om jag slutar mitt i ett avsnitt.

Marion är runt sextio och bor ensam i en stuga vid kusten i Nya Zeeland. En gång i tiden hetter hon Marianne. Hon växte upp med sin morfar, men sen kom hennes mamma och hämtade henne och hon fick en lillebror, Daniel. Dessvärre blev mamman psykotisk efter förlossningen och hennes man började misshandla henne både fysiskt och psykiskt. Det blev Marianne som fick ta hand om lille Daniel. Så småningom dör både mamman och styvpappan och Marianne och Daniel skiljs åt. Marianne hamnar hos morbrodern i Nya Zeeland och börjar kalla sig Marion för att glömma. När berättelsen börjar har hon lärt känna en pojke, Ika, som kommer från trasiga familjeförhållanden och är svår att komma nära. Hon kämpar för att få bli hans fostermor, men vet inte riktigt om det mest är för sin egen skull hon gör det? Det förflutna väcks till liv när Marion börjar minnas sin barndom.

Jag har bara läst Nu vill jag sjunga dig milda sånger tidigare, men Linda Olsson har även skrivit Sonat till Miriam. Jag gillade verkligen den förra, men tyvärr faller Det goda inom dig platt till marken. Författaren vältrar sig i en ÖVERTYDLIGHET som blir hemskt irriterande och i slutet måste hon även tala om för läsaren vilket bokens budskap är, ifall vi skulle missa! Dessutom är det lite väl otroliga tillfälligheter som inträffar och som känns helt onödiga. Jag längtar efter att ta fram rödpennan och stryka vissa avsnitt, för berättelsen om lilla Marianne är gripande och berörde verkligen men resten blir bara TOO MUCH (något som för övrigt hintas redan i titeln, eller hur?).

Bokbrus var inte heller så förtjust.

Författare: Linda Olsson
Titel: Det goda inom dig
Uppläsare: Författaren själv
Förlag: Bonnier audio

 
8 kommentarer

Publicerat av på 18 oktober, 2012 i Ljudbok, Psykisk ohälsa, Sorg, Vänskap

 

8 svar till “Tillrättalagt dravel… faktiskt!

  1. mimmimarie

    18 oktober, 2012 at 07:35

    Guess what. Jag gillade den. 🙂

     
    • Fru E

      18 oktober, 2012 at 09:39

      Då får du faktiskt berätta VAD du gillade, Marie! 😉

       
  2. mimmimarie

    18 oktober, 2012 at 10:32

    Nöjer du dig med en länk till mitt inlägg tidigare i år?
    http://mimmimarie.blogspot.se/2012/03/linda-olsson-det-goda-inom-dig.html

     
    • Fru E

      18 oktober, 2012 at 11:55

      Ha ha, ja tack! 🙂

       
  3. Bokomaten

    18 oktober, 2012 at 12:32

    Haha, vilken underbar praktsågning! Äntligen en bok jag inte alls jkänner att jag behöver läsa!=)

     
    • Fru E

      21 oktober, 2012 at 13:00

      Nej, inget att prioritera!

       
  4. ochdagarnagar

    18 oktober, 2012 at 20:11

    Men jag gillade också, visst var där fioler och övertydlighet men inom sin genre så tyckte jag att den var helt OK.

     
    • Fru E

      21 oktober, 2012 at 12:59

      Ha ha, fioler, ja! Det var ett bra uttryck för stämningen. Det kanske mer är genren som inte riktigt tilltalar mig..?

       

Kommentera

