RSS

Pianostämmare är tydligen poppis 2012

21 Okt

 Lite märkligt är det allt. I både Carin Gerhardsens (Gideons ring) och Stefan Tegenfalks senaste deckare så har en manlig pianostämmare en framträdande roll i berättelsen. Jag menar, det känns som ett extremt ovanligt yrke? Jag känner i alla fall inte till någon (kan i och för sig ha att göra med att jag inte heller äger ett piano..?). Däremot får man lätt känsla av att det är något lite creepy över pianostämmare, eller hur? Långa, magra fingrar, ögon som inte riktigt vågar möta blicken. Ni hör, jag vet ALLT om pianostämmare! 😉

Stefan Tegenfalks första fristående deckare efter triliogin som inleddes med Vredens tid heter just Pianostämmaren. Walter Gröhn och Jonna de Brugge arbetar fortfarande tillsammans vid Stockholms länskriminalpolis. Ett kärt återseende för mig! Men fallet de arbetar på att lösa den här gången gäller ett mord på en tonårstjej som hittas brutalt mördad. Men boken börjar 29 dagar tidigare med Linnea, som nog är den ensammaste människan i världen.

Utåt sett har Linnea allt. Utseendet, pengarna, statusen, begåvningen. Men hennes föräldrar är fullt upptagna med att förverkliga sig själva, ofta genom arbete utomlands, och är aldrig riktigt närvarande ens när de är hemma. Barnflickorna har avlöst varandra och den senaste i raden är en baltisk tjej som inte direkt är den moderliga typen. Linnea har verkligen ingen. I skolan mobbas hon av ett tjejgäng som alltid hittar en anledning att trakassera Linnea. Dessutom lyckas de alltid ge henne skulden för allt bråk och tjafs. Lärarna är så otroligt flata och vägrar se vad som pågår. När Linneas föräldrar får höra om olika incidenter tar de inte parti för sin dotter utan hotar med internatskola utomlands. Den enda nära kontakt Linnea har med en annan människa är Daniella, tjejen hon chattar med och som är den enda som verkligen förstår varför Linnea måste skära sig med ett rakblad och varför hon drömmer om att dö.

Och så möter hon av en tillfällighet pianostämmaren Hermann Vogel. När han hör henne spela piano erbjuder han henne ett arbete. Han vill att hon ska spela för honom när han arbetar i sin verkstad. Linnea berättar ingenting för sina föräldrar. Det skulle antagligen förbjuda henne om hon frågade. Hermann bär på en stor sorg och ett dunkelt förflutet och han verkar lyssna på Linnea och verkligen bry sig. Och han lyckas få henne att spela bättre än hon någonsin gjort tidigare. Besöken i pianoverkstaden blir ett andrum i en vardag som tycks alltmer hotfull.

Mordet på den unga tjejen och berättelsen om Linnea vävs skickligt ihop till en fängslande intrig. I Pianostämmaren får mordgåtan en mindre betydelse – det är Linneas historia som verkligen engagerar mig som läsare. Jag förfasas över en vuxenvärld som så totalt sviker och tonårstjejer som är både beräknande och ja… rent ondskefulla! Jonna de Brugge får ganska mycket att göra, både på ett personligt plan och i jobbet på länskriminalen. Utredningen om mordet på den unga tjejen sammanfaller med att hon beslutar sig för att söka upp sina biologiska föräldrar. Kanske kan det vara svaret på den rotlöshet och behov av bekräftelse som hon upplever? Stackars Walter Gröhn, han får stå tillbaka ordentligt den här gången och ska jag nämna något enda litet negativt om Pianostämmaren så är det just detta. Jag saknar Walter Gröhns trulighet och beska kommentarer! För övrigt är Pianostämmaren en berättelse som väcker känslor av frustration (jag lider med Linnea och hennes utsatthet!) och nyfikenhet (vem är egentligen boven?) och är väldans svår att släppa ifrån sig, även efter att man har läst klart. Det blir ett gott betyg för Stefan Tegenfalks deckare, alltså!

Författare: Stefan Tegenfalk
Titel: Pianostämmaren
Förlag: Massolit

 

3 svar till “Pianostämmare är tydligen poppis 2012

  1. Hanneles bokparadis

    21 oktober, 2012 at 15:55

    Filmen med det namnet är ju fin, pianostämmare är ofta en musiker, inte det enda han sysslar med…

     
  2. Paula Högström

    23 oktober, 2012 at 18:26

    Å nu har jag hittat dig här också. Blir verkligen inspirerad att börja själv när jag ser din blogg. Varför borde man välja wordpress?

     
    • Fru E

      26 oktober, 2012 at 11:16

      Hej Paula! Välkommen! 🙂 Jag hade ju bloggsida.se tidigare, men eftersom de ansvariga verkar ha övergett den så gick jag över till wordpress. Jag valde wp för att det är uppbyggt på samma sätt som bloggsida var, plus att jag ville kunna blogga enkelt från min iPad (vilket är väldigt smidigt med wp-appen). Glöm inte att höra av dig när din blogg är uppe! Lycka till!

       

Kommentera

