RSS

Favorit i repris – Bokens dag

26 Okt

I tisdags var jag på Bokens dag för andra året. Jag fick biljett i födelsedagspresent av käre Herr E. Sju författare tog plats på scenen under ledning av konferencier Olle Larsson: Viveca Sten, Josefine Sundström, Inger Alfve’n, Ola Larsmo, Stewe Claeson samt Mikael Hjorth & Hans Rosenfeldt. Roligt nog hade jag aldrig tidigare lyssnat på någon av dem. Av dessa sju har jag inte läst Sundström, Larsmo och Claeson.

Alla gjorde bra framträdanden och fick mig att bli nyfiken på deras böcker. Särskilt Stewe Claeson överraskade! Jag har haft en bild av honom och hans författarskap som rätt torr och trist, men
på scenen framstod han som både lättsam och skämtsam. Han började med att konstatera att han skrivit en långsam bok och att jämfört med hans egen roman Den tjugotredje dikten
så är Bannerheds Korparna ren action! I sin roman utforskar Stewe manlig vänskap och vad som kan hända när tillvaron ställs på ända. Änklingen, som förlorat sin hustru är timmerbilens slarvigt surrade last for in i bilens passagerarsäte, och skinnskräddaren möts. När skinnskräddaren läser en dikt för änklingen uppstår ett samtal. Under detta samtal blir de vänner, utan att någon av dem är medvetna om det eller pratar om det. Kanske inte låter så våldsamt upphetsande ser jag nu, när jag skriver det, men ni skulle ha hört författaren själv berätta om det. 😉

20121026-102609.jpg

Men Viveca Sten inledde kvällen med att tala om sin senaste (femte) Sandhamnsdeckare I stundens hetta, som jag inte har lyssnat på än. Jag har lyssnat på de andra tidigare, men kände mig rätt mätt efter den fjärde… Hon berättade att varje deckare utforskar en ny drivkraft för att begå ett mord och dessutom ett nyckelord. I den senaste är det ‘raseri’ som är drivkraften och nyckelordet som genomsyrar hela berättelsen är ‘svek’. Hon planerar att skriva 10 böcker i serien. Men hörr’u Viveca, det är oförlåtligt att sitta och gäspa och klippa med ögonen när andra gör sina framträdanden! (Förra året var det ju Jens Liljestrand…)

20121026-100840.jpg

Som sagt, Josefine Sundström gjorde mig väldigt nyfiken, både på debutromanen Vinteräpplen och den senaste boken Boel och Oscar. Faktiskt så mycket så att jag köpte den senare i pausen! Hon berättade lite om sin tid som programledare på SVT i Växjö. För mig framstår hon som en otroligt begåvad person som lyckas med allt i livet, men åt det log hon bara lite generat åt i pausen och skakade på huvudet: ”Så är det verkligen inte!” Hon berättade också att hon har tre olika språk: dansspråket, det talade språket och skriftspråket. Det sistnämnda skiljer sig markant åt det talade, vilket hade förvånat recensenter väldigt när Vinteräpplen kom ut (de hade förväntat sig chic-litt!). Det ska bli intressant att se hur mycket när jag läser Boel och Oscar, nu när jag hört henne tala!

20121026-104144.jpg

Inger Alfve’n har jag inte läst på många år. Hon har precis kommit ut med romanen Allt vi aldrig gjorde med varandra, som hon själv beskriver som en midsommarkomedi. Många läsare har tyckt att den är tragisk, berättar hon, men själv värjer hon sig mot det. Den är inte alls tragisk utan handlar om vanliga liv och sånt som kan hända oss alla. Favoritmat är att utforska våra dagliga förväntningar, våra drömmar och att livet sällan blir som vi tänkt oss. Själv berättade hon om hur hon varje jul iscensatte sin egen besvikelse genom att vägra skriva önskelista och istället hoppas att hennes mamma skulle förstå vad hon helst ville ha, något hon aldrig gjorde förstås.

20121026-104827.jpg

Efter pausen var Ola Larsmo först ut, prydligt klädd i mörk kostym och slips. Hans senaste roman Förrädare handlar liksom de senaste om Sveriges agerande under Andra världskriget, ”en moralisk restprodukt i Sverige som vi måste förhålla oss till”. Den här gången har han förlagt romanen till Underrättelsetjänsten och slår fast att vi inte hade kunnat spela en roll militäriskt, men däremot hade vi definitivt kunnat göra mer för alla flyktingar. Jag hade gärna hört lite om hans arbete som ordföranden i svenska PEN- klubben, men det fick jag inte tyvärr.

20121026-105331.jpg

Sist ut var deckarduon Mikael Hjorth och Hans Rosenfeldt. Eftersom kvinnor ofta år höra om deras utseende och klädsel när de gör offentliga framträdanden, tänkte jag kommentera Hans Rosenfeldts… utstyrsel? En tunn, lätt skrynklig linnekavaj med en vit skjorta och pastellfärgade såpbubbleliknande mönster under – hu! Fjällgraven heter i alla fall den senaste boken om Sebastian Bergman och polisteamet med Ursula i spetsen. Det litterära samarbetet kom till under Mankell-filmerna, som de arbetade tillsammans med. Rolf Lassgård berättade hur trött han var på att spela polis och eftersom Hjorth och Rosenfeldt gillade deckare bestämde de sig för att skriva ett manus som inte hade en polis i huvudrollen. Därmed var Sebastian Bergman född! De berättade att deras deckare från början var tänkt som en tv-serie, men att SVT sen ville lägga den på hyllan och att de då beslutade för att ge ut den som bok istället. Nu har ju Sebastian Bergman också synts på tv, som ni säkert känner till. Lite roligt var det att Mikael Hjorth pratade så jäkla fort att kvinnan bredvid viskade till mig: ”Pratar han danska? 🙂

20121026-110422.jpg

 
3 kommentarer

Publicerat av på 26 oktober, 2012 i Böcker, Författare IRL

 

3 svar till “Favorit i repris – Bokens dag

  1. mimmimarie

    26 oktober, 2012 at 12:23

    Tack för din utförliga rapport. Nu gör det inte så mycket att jag inte kom iväg. Stewe Classon hörde jag på bokmässan i ett seminarium om landsbygden och det räckte. Han försökte ta över hela föreställningen och verkar älskar höra sin egen röst. Tvärt emot dig fick jag avsmak och är inte sugen alls på att läsa hans böcker. (Är vi förvånade?)

     
    • Fru E

      26 oktober, 2012 at 16:19

      Men du, detta märkte ju jag ingenting av. Här hade han ju sina 20 minuter eller nåt i rampljuset och behövde inte konkurrera med någon. Jag hade nånstans i bakhuvudet att du hade pratat om honom. Visst var det på seminariet med honom och Bannerhed? Kanske ska strunta i honom ändå då.

       
  2. Hanneles bokparadis

    27 oktober, 2012 at 19:06

    Kul, några har jag haft förmånen att lyssna tidigare.

     

Kommentera

