RSS

”Live by Night” – Dennis Lehane

02 Nov

Live by Night By Dennis LehaneSå äntligen var den här! Nästan exakt fyra år sen jag läste The Given Day av Dennis Lehane kom så uppföljaren, Live by Night. Redan på Bokmässan var jag framme vid The Uppsala English Bookshop för att fråga om de hade med sig mitt förbeställda ex. men fick då veta att förlaget inte ville släppa titeln förrän några dagar efter Bokmässan. Sedan väntade jag en och en halv vecka på paketet som innehöll den hett efterlängtade Live by Night. Så gissa m jag slet upp emballaget och började läsa med en gång?! Jepp. Det borde vara förbjudet att hålla på en uppföljare så länge som Lehane gjorde och jag har varit jäkligt sur över det, faktiskt. Men åh, så bra han skriver! Så här efteråt är jag beredd att förlåta – mannen skriver som en gud! Och okej då, att det går så himla lång tid mellan varven ibland!

Live by Night handlar om den yngre brodern Joe Coughlin, sonen till Bostonpolisens överhuvud. Joe själv är en kriminell outlaw som vägrar kalla sig för gangster. Någonstans i boken förklarar Joe skillnaden på han själv och vanliga arbetare med att de lever på dagen, vi lever på natten, alltså Live by Night. Han försörjer sig på snabba, välplanerade rån i mindre skala. Under ett av dessa träffar han den vackra och gåtfulla Emma Gould och bestämmer sig. Hon är kvinnan i hans liv och hon ska till varje pris bli hans. Att Emma Gould redan tillhör maffiabossen Alberto gör att de måste vara försiktiga. Kärleken till Emma är så stark att Joe faktiskt planerar att sjappa och ta med sig alla pengar han har och starta ett nytt liv tillsammans med Emma, långt bort från Bostons gator. Men något går fruktansvärt fel och i stället hamnar Joe i det ökända fängelset Charlestown.

Jag sögs in i den här boken ganska direkt. Det gjorde inget att jag inte mindes allt från The Given Day. Det är till och med så att det hade funkat utmärkt att läsa Live by Night även om man inte läst The Given Day för det är mer en självständig berättelse än en uppföljare, tycker jag. Tidsmässigt så startar den några år efter att Danny och Luther flyttat från Boston (1926) och slutar nio år senare. Det är kärlek, spänning och en hel del svåra livsval och allting känns precis som om det kunde ha hänt i verkligheten. Trots att Lehane inte ägnar sida upp och sida ner åt miljöbeskrivningar (tack för det!) så lyckas han ändå skapa en autencitet och en stämning som gör att man som läsare är helt införstådd med hur samhället ser ut i 1920- och 30-talets Amerika. Det är lite synd att det skulle ta fyra år mellan böckerna för att de kanske tappar läsare under den långa tiden, men jag hoppas verkligen att alla uppmärksammar att det har kommit en uppföljare till The Given Day och inte missar den här mästerliga och fantastiskt skickligt uppbyggda romanen!

Författare: Dennis Lehane
Titel: Live by Night
Förlag: Harper Collins

 
7 kommentarer

Publicerat av på 2 november, 2012 i Böcker, Spänning, Vänskap

 

7 svar till “”Live by Night” – Dennis Lehane

  1. Monika

    2 november, 2012 at 19:14

    Åh, den här ser jag verkligen fram emot 🙂

     
    • Fru E

      2 november, 2012 at 20:31

      Vad kul! 🙂 Läser du på svenska? Annars är det ju inget som behöver dröja… 😉

       
      • Monika

        3 november, 2012 at 09:39

        Ja, jag väntar på översättningen 🙂

         
  2. Maria

    9 november, 2012 at 22:02

    Läste den svenska utgåvan av The given day, Ett land i gryningen. Tyckte den var riktigt bra. Kul att det kommit en uppföljare. Dennis Lehane är en av mina favoritförfattare.

     
    • Fru E

      9 november, 2012 at 23:34

      Åh, vad roligt! Lehane är min favvo också, men jag tycker bäst om hans romaner och är inte så begeistrad i deckarserien. Jag hoppas att översättningen snart kommer för det är lätt för läsarna att glömma att läsa del 2 när det tar nästan 4 år mellan böckerna…

       

Kommentera

