RSS

Hej Jonathan Tropper, så trevligt att träffas!

06 Nov

himlen-boerjar-haer_3D_beskuren.jpgJonathan Tropper – en författare som jag läst mycket om (inte minst på bokbloggar) men aldrig läst något av. Förrän nu. Boken om Joe heter hans senaste roman och den tredje som ges ut på svenska. Jag hade egentligen inga förväntningar alls faktiskt, var bara väldigt nyfiken. Det sägs att han påminns om Nick Hornby och tja, kanske det. Men han saknar Hornbys förmåga att snöa in sig på nördiga detaljer, göra listor, namedroppande som kan vara lite charmigt, men som också lätt blir lite irriterande tjatigt.

Boken om Joe handlar om Joe, 34 år, som lämnat småstaden långt bakom sig och dessutom gjort sig ovän med hela Bush Falls genom att ha den dåliga smaken att skriva en bok, baserad på hans egen uppväxt och lätt för inblandade att känna igen sig i, trots fingerade namn. Och inte nog med detta. Den självbiografiska romanen gjorde dundersuccé och filmatiserades dessutom med Leonardo di Caprio i huvdrollen! Trots den enorma framgången och det ekonomiska uppsvingi Joes liv som detta innebar, lever Joe ett ganska tomt och innehållsfattigt liv i storstaden. När hans svägerska (som Joe ertappade med att utföra ett blow-job på hans storebror någon gång i tonåren och därmed oåterkalleligt sabbat deras framtida relation för alltid, skulle det visa sig) ringer och meddelar att hans far fått en stroke och ligger på sjukhus, bestämmer sig Joe för att göra något han aldrig hade trott: Han återvänder till Bush Falls och konfronteras med det förflutna.

Här finns både värme och svärta och en hel del tragik. Jag tycker att det tar ett tag innan romanen jag känner att jag kommer in i handlingen. Kanske är det för att Joe framstår som en självupptagen skit i början och att jag faktiskt gillar Joe ju mer jag läser om honom? Visst är själva historien inte alls särskilt unik, men det finns en spänning i att läsa om människor som återvänder, kanske mer förändrade än de som blivit kvar. Här anar man både en släng av jante och en viss avundsjuka mot Joe som vågade bryta upp och flytta därifrån och en bitterhet mot de som bara blev kvar (kanske till och med trots att de aldrig gjorde ett aktivt val utan bara valde att inte agera alls?). Jag gillade Boken om Joe och jag tror jag gillade Jonathan Tropper. Jag får läsa mer av honom och ta reda på det. Till exempel har jag Konsten att tala med en änkling oläst i hyllan sedan ett bokbyte med Mrs BookPond

Hyllan ÄLSKAR Jonathan Tropper, btw!

Författare: Jonathan Tropper
Titel: Boken om Joe
Förlag: Gilla böcker

 
4 kommentarer

Publicerat av på 6 november, 2012 i Böcker, Humor, Kärlek, Rec.ex., Sorg, Spänning, Ungdomar, Vänskap

 

4 svar till “Hej Jonathan Tropper, så trevligt att träffas!

  1. Monika

    6 november, 2012 at 10:26

    Har bara läst hans Konsten att tala med en änkling och den gillade jag verkligen. De andra två böckerna kommer att läsas så småningom 🙂

     
    • Fru E

      6 november, 2012 at 12:15

      Det låter ju lovande! Får snart damma av exet jag har ståendes då.

       
  2. Annette Bibliotekskatten

    6 november, 2012 at 21:15

    Har läst Konsten att tala med en änkling och sju jävligt långa dagar och tyckte mycket om dem båda två 😉

     
    • Fru E

      6 november, 2012 at 22:14

      Det här låter bara bättre och bättre. 🙂

       

Kommentera

