RSS

Inte utan min bok!

06 Nov

Har ni läst om kvinnan som blev avslängd och hämtad av polis på grund av en bok?

Ryan Air har gjort bort sig (igen) och allting filmades av en medpassagerare och las ut på youtube. Flygbolagets regler är hårda. Ett handbagage per resenär, annars kostar det extra. Och ganska mycket extra, 50 euro. En kvinna skulle flyga från Valencia i Spanien, då hon hämtades av polis på planet eftersom hon höll i en bok (och en plansch i pappersrulle). Kvinnan måste vara en sann bibliofil eller kanske lider hon av abibliofobi? Dock, hon vägrar att göra sig av med sin bok och får kliva av planet. Hur som helst, händelsen har väckt stor uppståndelse och på twitter finns ett upprop om bojkott. Jag blir nyfiken på denna kvinna och känner mig faktiskt lite besläktad. Att sitta på ett flygplan utan att ha något att läsa känns fruktansvärt trist. Men ännu mer nyfiken blir jag på boken. Och tycker att händelsen defintivt visar på litteraturens betydelse i människors liv.

Läs mer om den märkliga incidenten här.

 
10 kommentarer

Publicerat av på 6 november, 2012 i Nyheter

 

10 svar till “Inte utan min bok!

  1. Louise

    6 november, 2012 at 16:53

    Sannerligen en märklig händelse, men ändå lite imponerande starkt av kvinnan att slåss för rätten att behålla sin bok 😉

     
    • Fru E

      6 november, 2012 at 22:16

      Jag vet! Blir också lite impad!

       
  2. Hanneles bokparadis

    6 november, 2012 at 19:55

    en pappersrulle ser ut som ett vapen……..

     
    • Fru E

      6 november, 2012 at 22:17

      Jag tror inte att det var för att det skulle kunna användas som vapen, snarare en paragrafryttare som tyckte att det var ett extra handbagage.

       
  3. Linnea/Bokblomma

    6 november, 2012 at 20:06

    Gud, så dumt! För varje gång jag hör talas om Ryan Air så blir jag allt mindre intresserad av att någonsin flyga med dem.

     
    • Fru E

      6 november, 2012 at 22:16

      Jag har flugit flera gånger med Ryan Air faktiskt och det har funkat fint. Men jag tror att när det blir strul så blir det rejält med strul och det här är ju bara knäppt.

       
  4. Bokomaten

    12 november, 2012 at 12:15

    Jag brukar faktiskt försöka undvika att flyga med Ryan Air men det är mer pga av deras medeltida personalpolitik. Och förfärliga annonser med halvnakna tjejer också iofs.. Känner än en gång att jag gjport rätt val även om jag varit frestad några gånger när jag sett deras billiga priser..

     
    • Fru E

      15 november, 2012 at 09:21

      Jag blir lite imponerad av din höga moral och det menar jag verkligen. Jag faller lite för lätt för de billiga priserna, tyvärr…

       
  5. Linda Odén (@LindaOde)

    17 november, 2012 at 16:19

    Helt absurt. Vilken skillnad gör en bok? Mycket för en abibliofob förvisso, men knappast för den totala bagagevikten. Har slutat åka Ryan Air. Betalar hellre mer pengar än gynnar dem.

     
    • Fru E

      17 november, 2012 at 19:39

      Paragrafrytteri på hög nivå.

       

Kommentera

