RSS

Galet spännande och helt overklig

11 Nov

I fredags eftermiddag började jag läsa den senaste Kepler-boken, Sandmannen, efter att ha läst inledningen på Bokbabbels recension (bara inledningen eftersom jag var lite rädd att få veta för mycket) där hon varnade för att den är skitspännande och omöjlig att släppa. Det visade sig stämma väldigt bra och tack och lov att det var helg. På grund av utlovad filmkväll med döttrarna så var jag tvungen att göra en paus efter ett par timmars läsning där på fredagen, men sen fortsatte jag direkt efter frukost och gick tillbaka till sängen (vilket jag nästan aldrig gör, faktiskt) och fortsatte läsa tills det var slut. Det gick bara inte att sluta att läsa!

Och det är givetvis de korta kapitlen och alla cliffhangers fel! Det är ett explosivt tempo genom hela boken där den ena fantastiska händelsen avlöser den andra. Just när jag är mitt uppe i det så köper jag allt och bara plöjer helt okritiskt. När jag har läst klart så fnissar jag lite över att det är nästan pinsamt o-trovärdigt! Men grejen är att det är ungefär som med James Bond. Man bryr sig inte det minsta överatt det är så osannolikt allting, faktum är att man till och med förväntar sig det! Ungefär så är det med skickliga deckarförfattare. Jag får revidera min tidigare uppfattning om att det man läser i en deckare måste vara någorlunda trovärdigt. Det måste det inte alls det! Men det krävs att man är så skicklig som Lars Kepler för att få dispens. Man måste kunna känna att detta är fullt möjligt, så länge man läser.

Vi får veta en ännu mer om Joona Linnas bakgrundshistoria i Sandmannen då en utmärglad ung man återvänder från de döda när han dyker upp sju år efter att hans pappa fick honom dödförklarad efter att ha försvunnit spårlöst tillsammans med sin syster många år tidigare. Mannen är svårt sjuk och de enda hans vet om sin kidnappare är att han är Sandmannen som kommer i mörkret för att kasta sand på barnen så att de ska somna. Vad Joona Linna länge misstänkt, visar sig stämma. Den unge mannen var ett av seriemördaren Jurek Walters sista offer. Kruxet är bara att Walter själv suttit inspärrad på rättspsyk sedan Joona Linna tog honom på bar gärning. Så vem är  då Sandmannen?

Än en gång läser jag en bok som utspelar sig på en psykiatrisk klinik och blir livrädd! Senast var det Himmelsdalen för nästan exakt ett år sen. De är min stora skräck helt enkelt, kan inte rå för det! Allt blir ju läskigt i den miljön!

Författare: Lars Kepler 
Titel: Sandmannen
Förlag: Albert Bonnier

 
4 kommentarer

Publicerat av på 11 november, 2012 i Böcker, Deckare, Rec.ex.

 

4 svar till “Galet spännande och helt overklig

  1. Bokbabbel

    11 november, 2012 at 21:51

    Ja just det, Himmelsdalen har jag ju också läst i år! Creepy med de där psykiatriska klinikerna i litteraturen!

     
    • Fru E

      11 november, 2012 at 22:00

      Men effektivt! 🙂

       
  2. Mrs Book Pond

    13 november, 2012 at 22:01

    Vill också läsa! Eldvittnet började min man på en kväll och läste sedan hela natten, jag läste ut den nästa! Vi var ganska trötta båda två efter det 😉

    Himmelsdalen blev jag inte så uppskrämd av dock, men håller med om att det är något med psykklinikers miljöer som triggar läskiga fantasier. Du har inte gett dig på Sankta Psyko då?

     
    • Fru E

      15 november, 2012 at 09:14

      Haha, visst är det härligt med såna böcker men man orkar inte med dem för ofta! 😉

       

Kommentera

