RSS

Så gör jag

17 Nov

Bodil Malmsten är en favorit! Jag har skrivit om flera av hennes tidigare böcker på bloggen (t ex här och här) och nu har jag tagit del av hennes skrivtips i Så gör jag. Konsten att skriva. Det här är ingen skrivarhandbok som lär ut konsten att skriva. Det konstateras redan i inledningen. Däremot är den väldigt insprirerande att läsa, tycker jag som själv aldrig har haft en tanke på att skriva något själv. Bodil Malmsten är både väldigt ostrukturerad och levererar samtidigt knivskarpa formuleringar som bara är så geniala:

”Det ska se självskrivet ut. Det stora skrivarbetet är att aldrig visa vilket arbete som ligger bakom den slutgiltiga boken, alla timmars slit, hopp, förtvivlan, hopp. Mödan får inte synas. Märker man mödan är det inte litterattur.”

Och hon har en underbar självdistans och humor. Jag fyller sidorna med gula post it-lappar bara för att jag tycker det är så bra. Apropå frågetecken? utropstecken!

”Jag sätter inte in 🙂 eller ledsna så kallade smileys, inte heller skriver jag ; -) för att signalera att det jag skrivit ska uppfattas som ett skämt. Den sortens trendiga teckenspråk kommer och går så snabbt att när jag väl lärt mig var 🙂 eller ; -) ska placeras, är trenden redan sedan länge förbi.”

Däremot är jag inte säker på att det är så konkret användbart för den som tänker ge sig in på skrivandet. Det finns säkert mer handfasta skrivarböcker, men det är underhållande att läsa om alla våndor, avvägningar och förslag på lärlingsuppgifter. Dessutom är boken mycket vackert formgiven av Lars Sund.

Författare: Bodil Malmsten
Titel: Så gör jag. Konsten att skriva
Förlag: Modernista

 
5 kommentarer

Publicerat av på 17 november, 2012 i Böcker, Facklitteratur, Rec.ex.

 

5 svar till “Så gör jag

  1. Linnea/Bokblomma

    17 november, 2012 at 20:51

    Jag läser den här boken just nu.. Vill inte att den ska ta slut! 🙂

     
    • Fru E

      20 november, 2012 at 16:06

      Det gör den, tyvärr. 😉 Men den går ju bra att återvända till. Det är en sån bok som man aldrig blir riktigt klar med, tror jag.

       
  2. Paula

    18 november, 2012 at 15:44

    tycker också väldigt mycket om Bodil Malmsten. Just denna bok tänkte jag önska mig i julklapp 🙂

     
    • Fru E

      20 november, 2012 at 16:05

      Ja, det här är en bok man vill ÄGA.

       

Kommentera

