RSS

Denmark revisited

20 Dec

För så där fem-sex år sen läste jag en vansinnigt spännande deckare om Louise Rick vid Köpenhamnspolisen som handlade om mord och narkotika, skriven av danska Sara Blædel. Sen läste jag även uppföljaren, Kalla mig prinsessa, som jag inte tyckte var lika bra. Sen kom det ut två till om Louise Rick, vet jag, men de läste jag aldrig. Och så nu i höst tog förlaget Massolit upp den svenska utgivningen igen med den sjunde boken i serien och jag var så klart nyfiken på hur den skulle vara.

De bortglömda, som boken heter, börjar verkligen pang på. Någon springer i skogen, jagad av något mörkt och okänt. Fyra dagar senare hittas en död kvinna i skogen. Hennes identitet är länge okänd, men hon har ett stort, vanprydande ärr i ansiktet som borde göra det lätt att ta reda på vem hon är. Men när Louise och hennes kollegor går ut med bilden i pressen hör en kvinna av sig som säger sig veta vem bilden föreställer. Den döda kvinnan i skogen påstås vara Lisemette. Alla uppgifter tycks bekräfta detta. Problemet är bara att Lisemette redan är död sedan många år tillbaka.

Louise Rick tvingas att återvända till barndomens trakter och det river upp minnen som hon gjort allt för att glömma. Fallet visar sig vara mer komplicerat än det först såg ut. Samtidigt har Louise problem på ett privat plan. Relationen till bästa väninnan Camilla blir allt frostigare. Hon känner inte igen sin kompis längre. Allt hon tänker på är det stundande bröllopet. För Louises egen del så blossar smärtan över sambon som begick självmord upp och hon har ständigt dåligt samvete över att hon försummar sin styvson Jonas som bor hos henne. Ingenting blir heller lättare av att hon måste arbeta tillsammans med Eik som väcker motstridiga känslor inom henne.

De bortglömda är ruggig läsning (jag säger bara psykiatriska kliniker!) och man lägger ogärna ifrån sig boken. För mig var det ett kärt återseende av Sara Blædel. Jag gillar danska deckare! Det är bara att hålla tummarna för att Massolit fortsätter att översätta hennes deckare. Gärna också nr fem och sex i serien, tycker jag!  

Författare: Sara Blædel
Titel: De bortglömda
Förlag: Massolit

 
2 kommentarer

Publicerat av på 20 december, 2012 i Böcker, Deckare

 

2 svar till “Denmark revisited

  1. Vicky

    20 december, 2012 at 20:09

    Den här har jag också just läst och gillat! Det var min första av Blaedel, men det får gärna bli fler 🙂

     
    • Fru E

      20 december, 2012 at 20:34

      Varför inte läsa de gamla tills dess? Ah, just det, finns inte som e-böcker. Du får satsa på Ljungby bibliotek i sommar i stället! 😉

       

Kommentera

