RSS

Bokliga paket under granen

26 Dec

Yes! Jag fick bokliga klappar i år också! Den där tomten verkar veta vad en sån som jag vill ha! 🙂 Mest glad blev jag nog för John Greens A Fault in Our Stars som utsågs som Årets bästa skönlitterära bok av Time Magazine. Alltså den bästa av dem alla och då är den en YA -bok! Och i slutet av januari ger Bonnier Carlsen ut den på svenska så håll utkik för 17! Jag har skyhöga förväntningar, men tror att de uppfylls. Jag har läst en annan John Green tidigare, Var är Alaska? som var mycket bra.

Dessutom hade Tomten (läs: min älskade Herr E) frågat personalen på Waterstone om bra tips till en storläsande bibliotekarie och fått Through the Windows. Seventeen Essays (and one short story) av Julian Barnes. Han blir en helt ny bekantskap för mig, trots att det finns flera av honom översatta till svenska. Hur är han, någon som vet? Denna lilla bok verkar i alla fall vara något för mig! Julian Barnes utforskar de brittiska, franska och amerikanska författare som har betytt mest för honom. Säkert blir det en genomgång av gamla klassiker men kanske också tips på mer okända verk?

Någonstans har jag läst om Katherine Webbs A Half Forgotten Song så den fanns med på min önskelista. Har jag rätt så är det lite Kate Morton-vibbar över den med en historisk berättelse som tvinnas ihop med en nutida. I Dorset 1937 så träffar fjortonåriga Mitzy en konstnär, hans älskarinna och deras döttrar som förändrar allt. Många år senare ser en ung man ett porträtt som väcker hans intresse. Efterforskningar leder honom tillbaka till byn i Dorset och vad som hände där under några febriga somrar…

Sist, men inte minst. Rona Jaffe’s The Best of Everything finns ju också på svenska med titeln Det bästa av allt. För mig och Herr E som knarkar dvd-boxar med Mad Men (eftersom vi är hopplösa på att titta på tv så missar vi ofta en massa bra tv-serier som vi får ta igen genom att kolla på boxarna) så verkar ju detta något liknande. Tror helt klart att jag kommer att gilla!

Har ni fått några fina bokklappar? Lämna gärna en kommentar, jag älskar att läsa om vad andra vill läsa! 🙂

image

 
12 kommentarer

Publicerat av på 26 december, 2012 i Böcker

 

12 svar till “Bokliga paket under granen

  1. Vargnatts bokhylla

    26 december, 2012 at 22:36

    Fina klappar du fått 😀 A half forgotten song lät verkligen intressant! Jag fick också några bokiga julklappar, finns bild inne på bloggen .:)

     
    • Fru E

      27 december, 2012 at 19:03

      Du hade också fått fina bokklappar, tycker jag! 🙂

       
  2. Vicky

    26 december, 2012 at 22:59

    Jag har fått en italiensk klassiker som jag glömt namnet på (men säkert får anledning att återkomma till på bloggen längre fram 🙂 Dessutom ett presentkort på adlibris som lovar gott framöver. E-böcker eller Blaedel i pocket inför kommande sverigebesök kanske?
    Jag har inte själv läst Barnes men min sambo höjer honom omväxlande till skyarna och omväxlande tycker han att han är ganska medioker så jag hoppas din bok tillhör den föregående kategorin!!
    God fortsättnig

     
    • Fru E

      27 december, 2012 at 19:06

      En italiensk klassiker du glömt namnet på? Den blir spännande att höra mer om! 🙂 God fortsättning och vi hoppas att denna är en av de bättre Barnes, eller hur? 😉

       
  3. Monika

    27 december, 2012 at 08:30

    Den där John Green har jag gått och sneglat på länge nu 🙂 Vi får se hur det blir med det…

    Jag fick också en del bokklappar, mest åt det otäcka hållet. De finns på bild i bloggen 🙂

     
    • Fru E

      27 december, 2012 at 19:07

      Jag har börjat och bara förordet fick mig rejält fast! Passa på att läs den nu när den kommer på svenska, tycker jag! 🙂

       
  4. How hollow heart and full

    27 december, 2012 at 08:31

    Riktigt bra julklappar! John Greens Var är Alaska? är en del av min boktolva nästa år.

     
    • Fru E

      27 december, 2012 at 19:09

      Låter bra att ha Green med i din Boktolva, tycker jag!

       
  5. Ylva

    8 januari, 2013 at 12:26

    Jag brukar inte få böcker så ofta eftersom jag gärna lånar och inte behäver äga, men jag fick Tusen svenska klassiker i julklapp och den är himla härlig att bläddra i med böcker, filmer, TV-program och musik från 1956 och framåt.

     
    • Fru E

      9 januari, 2013 at 19:55

      Jag är fortfarande en som gärna äger mina böcker, även om jag har börjat inse att det finns vissa utrymmesmässiga skäl till att kanske börja tänka om… Men vissa böcker MÅSTE man ju äga! Tusen svenska klassiker verkar vara en sån!

       
  6. Bokomaten

    10 januari, 2013 at 14:21

    Jag fick bl a två fina gamla Maria Lang-böcker till samlingen.=) Julian Barnes har jag velat läsa länge. Ännu en sådan där författare som det bara inte blivit av med liksom..

     
    • Fru E

      10 januari, 2013 at 16:56

      Jag ska försöka göra lite mer som du i år och försöka läsa lite mer av det jag redan har. Förhoppningsvis innebär det att jag snart läst Barnes. 🙂

       

Kommentera

