RSS

Om man ska prata sex med sin 12-åring…

27 Dec

… är det faktiskt inte så dumt att ha något att utgå ifrån. Hur gärna jag än vill se mig som en avslappnad morsa som kan prata om sex och sånt ohämmat, så är det inte lättrimmat lätt. Det gäller att lägga sig på rätt nivå, att varken säga för lite eller föregå alla funderingar. Jag och min dotter har kollat i Världens viktigaste bok. Om kroppen, känslor och sex som är skriven av Nathalie Simonsson.

Underrubriken säger faktiskt allt. Det här är en bok som rymmer det mesta om det viktigaste. Jag gillar tonen i den. Det är lite skämtsamt, men inte för mycket, aldrig barnsligt. Perfekt när kroppen bubblar av känslor och tankar kommer om vad som är ”normalt” eller inte. Och inte heller så dumt för en förälder heller. Jag har inte alla svar och det kanske inte boken har heller, men den täcker mycket. Lite påminner den mig om Kamratpostens frågespalt ”Kropp och knopp” (heter den fortfarande så?). Boken i uppdelad i olika kapitel som heter till exempel Familj på alla sätt, Viktig vänskap och Kärlek som man vill och huvudbudskapet tycks vara att det viktigaste är att man mår bra och är rädda om varandra. Det känns bra att den står i vårt hem. 

Författare: Nathalie Simonsson
Titel: Världens viktigaste bok. Om kroppen, känslor och sex
Förlag: Ordfront

 
2 kommentarer

Publicerat av på 27 december, 2012 i Barn, Facklitteratur, Rec.ex., Ungdomar

 

2 svar till “Om man ska prata sex med sin 12-åring…

  1. Mrs Book Pond

    30 december, 2012 at 23:07

    Bra tips. Häromdagen hade vi premiär på frågan ”hur kommer barnet in i magen” från vår fem-åring… Nu börjas det 😉

     
    • Fru E

      6 januari, 2013 at 21:57

      Vänta bara! 😉 Det är lättare i teorin.

       

Kommentera

