RSS

Du och jag och vi

09 Jan

Pia Hagmar skriver en roman för vuxna? Om hästar och relationer? Måste läsas!

Ungefär så gick mina tankar när jag inför Bokmässan först hörde att Pia Hagmar – kvinnan som har gett barnen Dalslandsdeckarna och inte minst mysiga hästserien om Klara (som också blivit film) – skulle ge ut en roman skriven för en vuxen läsekrets som skulle handla om fyra kvinnor och hästar! Om man som jag dessutom plöjde hästböcker som Britta och Silver, Den svarta hingsten m. fl. så är det ju självklart att intresset väcktes, eller hur?

Till en början hade jag svårt att få koll på de fyra berättarrösterna Annika, Linn, Lisbeth och Ellen. De är fyra kvinnor som är väldigt olika varandra, men som delar kärleken till hästar. Annika är den rättframma kvinnan som är på gränsen till att bli bitter över att livet blev som det blev och också den som äger stallet där alla hästarna står. Linn är den tysta som aldrig tycks ha en egen åsikt om någonting och Lisbeth är ensamoch olycklig. Ellen är alltid snofsigt klädd men drar sig gärna undan de andras sällskap om hon kan. Var och en skildras och ju längre in i handlingen jag kommer, desto mer fastnar jag för karaktärerna. Från att ha varit ganska otydliga, klarnar de och får liv. De känns trovärdiga, om än lite stereotypiska emellanåt. Dessutom vävs fyra olika röster in (kursivt! How could you, Pia?). Som läsare vet man först inte vem som är vem, sedan anar man och gissar och i slutet får vi veta. Det är ett annorlunda berättargrepp som jag verkligen gillar! Personligen hade jag gärna läst lite mer om hästarna. Det hör inte till vanligheterna att det ges ut romaner för vuxna som handlar om hästar och hästskötsel så Pia Hagmar hade verkligen kunnat göra en god gärning där för alla hästälskande läsare. Tyvärr försvinner våra fyrbenta vänner ut i periferin ju mer berättelsen tar fart och det är synd.

Jag läser gärna fler (vuxen)böcker av Pia Hagmar!

Författare: Pia Hagmar
Titel: Du och jag och vi
Förlag: Damm förlag

 
4 kommentarer

Publicerat av på 9 januari, 2013 i Böcker, Rec.ex., Vänskap

 

4 svar till “Du och jag och vi

  1. Books ABC - bokenhanna

    9 januari, 2013 at 20:19

    Jag tyckte också den var bra! Har nog ungefär samma reflektioner som du 🙂
    http://bokenhanna.wordpress.com/2012/10/26/pia-hagmar-du-och-jag-och-vi/

     
    • Fru E

      9 januari, 2013 at 20:56

      Spännande! Ska kika vad du har skrivit…

       
  2. Annette Bibliotekskatten

    17 januari, 2013 at 13:45

    Jag gillade den också, även om jag störde mig lite på det stereotypa bitvis. Inlägg kommer! Ligger som vanligt lite efter…Lika skev fördelning läst-bloggat, som vanligt 😉

     
    • Fru E

      17 januari, 2013 at 15:57

      Här är en likadan. Jag ligger sällan i fas. Skå hålla utkik efter ditt inlägg!

       

Kommentera

