RSS

Bokslut 2012

12 Jan

Jag vet, jag är toksist på bollen att kommentera min läsning 2012. Men jag säger som Bokbabbel, detta inlägg blir2012 kanske inte så intressant för andra, men i alla fall för mig själv. Jag brukar summera bokåret i blogen och det skulle kännas skumt att inte göra det ett år.

2012 var ett händelserikt år på många sätt för Fru E: s böcker. Jag blev utsedd till bloggambassadör för Bokmässan och det var jätteroligt på alla sätt. Jag övergav också bloggsida.se till wordpress.com Inte helt frivillgt, men det bra till slut.

Totalt läste jag, om jag räknat rätt och fått med allt (ibland blir jag osäker om jag hamnar i otakt med läsandet/bloggandet) så, om man tar bort bilderböcker, som känns lite fuskigt att räkna i årssammanräkningen eller hur?, så har jag läst 100 böcker. Dessutom har jag lyssnat på 12 ljudböcker. Det är något färre än förra året. Fördelningen kvinnligt/manligt ser ut så här: 62/41

Årets läsning innehöll flera guldkorn. Väggen hade jag läst om på flera bokbloggar, en klaustrofobisk mardröm som väckte många intressanta tankar om vad huvudpersonen egentligen råkat ut för. Mississippi gjorde mig plågsamt medveten om det starka rashat som var vardagsmat i den amerikanska Södern för inte så många år sen som man skulle vilja. Inledningen var stark och kopplade greppet om mig direkt. Det är jag som är Caroline gjorde mig glad och jag förundrades över Peter Barlachs förmåga att skriva trovärdigt om en ung tjej. Tyvärr verkar den inte ha blivit så omskriven som jag hade hoppats. Bländverk var en värdig uppföljare på Illdåd och jag fick en ny deckarfavorit! En man som heter Ove överraskade mig rejält, på ett bra sätt. Jag både skrattade och grät mig igenom boken. Är grymt impad av hur Fredrik Backmans fingertoppskänsla. Det kunde ha blivit sötsliskigt putslustigt och helt outhärdligt. Det blev alldeles, alldeles underbart! Live by Night hade jag verkligen längtat efter och den levde verkligen upp till mina högt ställda förväntningar – fantastisk! Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken lyssnade jag på som ljudbok. Jonas Gardell själv läste sin fina, starka, otäckt grymma verklighetsbaserade roman så att det kändes ända in i själen. Årets sista blev nog också årets bästa, The Fault in Our Stars som jag fick i julklapp, men inte har bloggat om än. Jag läste ut den på nyårsafton när jag och min familj var i franska alperna och åkte skidor. Det kommer snart ett inlägg om den… Helt makalöst gripande!

Året innehöll också en del besvikelser, tyvärr. Jag blev inte alls förtjust i Krokodilernas gula ögon, En förgiftad man och Mitt liv i 23 yogaställningar.

 
5 kommentarer

Publicerat av på 12 januari, 2013 i Kuriosa

 

5 svar till “Bokslut 2012

  1. mimmimarie

    12 januari, 2013 at 18:28

    Det är inget fel med att vara sent ute, du skriver ju för dig själv. Sedan måste jag bara skriva att jag alls inte håller med dig om Boken om Ove.Jag publicerar snart ett inlägg där jag spyr galla över honom. Du och jag är knappast överaskade, eller hur?

     
    • Fru E

      12 januari, 2013 at 21:30

      Det har du rätt i, Marie! Nej, jag är inte så förvånad över att du inte gillade Ove… 😉 Men allvarligt talat, det är svårt med humor och vissa saker tilltalar inte alla, så är det bara. Jag önskar att du hade läst ut den, för kärlekshistorien i den. Ser med spänning fram emot att läsa din recension!

       
  2. Bokomaten

    18 januari, 2013 at 10:00

    H>eh, nej, du var inte sist på bollen. Jag skrev i måndags. OK, i ärlighetens namn var det skrivet redan den 11:e (dvs innan det härt) men bloggen krånglade med bilderna så dröjde några dagar extra. Så många har hyllat Ove men jag har inte alls känt mig lockad. Men som du säger, humor är kanske något av det svåraste och delar ofta folk som annars har liknande smak.

     
    • Fru E

      20 januari, 2013 at 11:55

      Alltså var jag sist. 😉 Varför inte satsa på Ove som ljudbok när bebisen kommer? Lättlyssnat och småroligt – garanterat!

       

Kommentera

