RSS

Dagboksanteckningar från ett källarhål

16 Jan

Hur kan man vara man 39 och skriva som Linnea 16??

Det är det jag funderar mest på under min läsning av Dagboksanteckningar från ett källarhål av David Wiberg. Texten har tidigare framförts på scen, men kommer nu för första gången i bokform.

Under våren spelas föreställningen åter i Stockholm, Uppsala, Linköping och Malmö. Synd att den inte spelas här. Jag är väldigt nyfiken på hur den blir på scen. Antagligen en brännande, intensiv monolog där man ömsom skrattar lite medkännande och mer inkännande, Jag tycker själv att min tonårstid inte var särskilt svart och svår, men visst känner  jag igen mig i Linnea. Osäkerheten, de existensiella frågeställningarna, ensamheten trots gemenskapen och framförallt ANALYSEN! Jag menar, finns det något enda som ska beskriva min tonårstid så är det att allt skulle analyseras fram och tillbaka, in och ut tills man plötsligt hade en helt annan bild av verkligheten. Eller nåt.

Dagboksanteckningar från ett källarhål består av just dagboksanteckningar, men också korta dikter, fotografier, serier från Linneas liv januari – juni när hon är 16 år. Jag gillar det mycket och den lite spretiga formen är helrätt. Nu har det gått några veckor sen jag läste ut den, men då och då har jag tänkt lite på Linnea och undrar vad hon gör just nu. Om det ordnade sig med Janine, om hon hittar den stora Kärleken, om hon fortfarande skriver. Visst vet jag att Linnea inte finns på riktigt, egentligen, men när man har läst hennes tankar så känns hon verkligen verklig, trust me!

Författare: David Wiberg
Titel: Dagboksanteckningar från ett källarhål
Förlag: Lilla Piratförlaget

 

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 16 januari, 2013 i Böcker, Debutant, Humor, Kärlek, Ungdomar, Vänskap

 

Kommentera

