RSS

En deckardebut som sticker ut

21 Jan

fadersmordDet här är en planerad hyllvärmare som blivit läst under julledigheten (jag vet, är inte riktigt i synk bloggande/läsande än, kanske aldrig blir?). Jag fick den redan när jag fyllde år i höstas av dotter M (ni vet, hon med lampan) och la den på vänt till en lämplig resa. Skidresa till Samoëns, Frankrike, blev det absolut rätta tillfället för Fadersmord av Carina Bergfeldt. En deckardebut! Man kan ju bli skeptisk för mindre, men denna hade jag bara läst och hört en massa gott om innan. Och jag blev inte alls besviken!

Upplägget skiljer sig lite från andra romaner i genren. Här får vi ta del om en anonym kvinna som planerar ett djävulusiskt mord på sin far, en tyrann som misshandlat sin familj under många år. Det viktigaste är att inte åka fast för mordet, men också att fadern får lida riktigt mycket innan han dör. I korta återblickar (kursiva! men här funkar det helt ok) får vi ta del av fruktansvärd uppväxt som till slut får mig att känna ja, det är ok. Ha ihjäl den jäveln! Skickligt!

Men Fadersmord har förstås också redan ett mord som behöver utredas. Det är en kvinnokropp som hittats fastfrusen i en sjö utanför Skövde. Mycket riktigt är det som polisen tror, Elisabeth som försvann spårlöst från sitt hem några månader tidigare. Kriminalinspektör Anna Eiler blir ansvarig för mordutredningen. I en annan del av Skövde sitter två journalister, Julia Almliden och Ing-Marie Andersson på lokaltidningen, och nystar i fallet på egen hand. Alla tre kvinnor har också egna personliga skäl till att vilja sätta dit gärningsmannen.

Fadersmord är en ypperligt exempel på en lyckad deckare. Carina Bergfeldt är journalist och kan det här med att skriva. Det är friskt berättat och mycket underhållande. Det ska bli roligt att läsa mer om Skövdetrion framöver!

Författare: Carina Bergfeldt
Titel: Fadersmord
Förlag: Pocketförlaget

 
 

3 svar till “En deckardebut som sticker ut

  1. Maria

    30 januari, 2013 at 20:14

    Jag är alltid ute efter nya deckarförfattare och det här låter som en bok i min smak.

     
    • Fru E

      30 januari, 2013 at 21:01

      Då tycker jag absolut att du ska testa denna! En riktigt smart deckare som känns nytänkande! Och den finns ju i pocket. 🙂

       

Kommentera

